ﺳﺆﺍﻝ :ﺟﻨﺎﺏ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻓﺮﻕ ﻭﺗﻔﺎﻭﺕ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ
ﻣﺴﻴﺎﺭ
ﻧﺰﺩ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺑﺎ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﻮﻗﺖ )ﺻﻴﻐﻪ ﻭﻳﺎ
ﻣﺘﻌﻪ ( ﻧﺰﺩ ﺷﻴﻌﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﻓﺮﻣﺎﻳﻴﺪ:ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ
ﻭﺍﻟﺼﻼﺓ ﻭﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻰ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ،--1ﻣﺴﻴﺎﺭ
ﺍﺯﺩﻭﺍﺟﻴﺴﺖ ﺷﺮﻋﻲ ﻭﺩﺍﺋﻤﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻥ ﻛﻠﻴﻪ
ﺍﺭﻛﺎﻥ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻣﻴﺸﻮﺩ، ﻟﻴﻜﻦ ﺍﻳﻦ ﺯﻥ
ﺍﻭﻻ:ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﺳﺘﺮ ﺧﻮﺩ ﻭﺛﺎﻧﯿﺎ:ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ
ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺍﻣﻮﺭ ﻣﺎﺩﯼ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ، ﺑﺎ ﻣﻴﻞ
ﻭﺭﻏﺒﺖ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﻧﻔﻘﻪ ﻭﻣﺴﻜﻦ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺍﺯ
ﻣﺴﺆﻟﻴﺘﻬﺎﻱ ﻣﺮﺩ ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ ﺻﺮﻑ ﻧﻈﺮ ﻣﯿﮑﻨﺪ ،ﺍﻣﺎ
ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﺘﻌﻪ ﻭﯾﺎ ﺻﯿﻐﻪ ﺑﺮﺧﻼﻑ ﻣﺴﯿﺎﺭ، ﺩﺍﺋﻤﻲ
ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻮﻗﺘﯿﺴﺖ، ﺍﺯ ﺍﯾﻨﺮﻭ ﺷﺮﻋﯽ ﻧﯿﺴﺖ
--2 ﺩﺭ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﺴﯿﺎﺭ ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﻣﺸﮑﻼﺗﯽ ﺑﯿﻦ
ﺯﻭﺟﯿﻦ ﭘﯿﺶ ﺍﯾﺪ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺑﻘﯿﻪ ﺍﺯﺩﻭﺍﺟﻬﺎﯼ
ﺷﺮﻋﯽ ﺑﺎ ﺍﺟﺮﺍﻱ ﺻﻴﻐﻪ ﻃﻼﻕ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﻣﺮﺩ
ﺧﺎﺗﻤﻪ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺻﯿﻐﻪ ﺟﺪﺍﯾﯽ ﺑﻪ
ﻃﻼﻕ ﻧﯿﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ ﻣﺪﺕ ﺟﻨﺪ ﺭﻭﺯ ﻧﻮﺷﺘﻪ
ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﻋﻘﺪ --3ﺩﺭ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﺘﻌﻪ ﻭﯾﺎ ﺻﯿﻐﻪ،
ﺍﺛﺮﯼ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺭ ﺷﺮﻋﯽ ، ﻧﻔﻘﻪ ﻭﻣﺴﮑﻦ ﻭ ﻃﻼﻕ ﻭ
ﻣﯿﺮﺍﺙ ﺩﺭ ﺍﻥ ﯾﺎ ﻓﺖ ﻧﻤﯿﺸﻮﺩ ﺑﺮ ﺧﻼﻑ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ
ﻣﺴﯿﺎﺭ--4ﺩﺭ ﺻﯿﻐﻪ ﻭﻣﺘﻌﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﻭﻟﯽ ﻭﮔﻮﺍﻩ
ﻣﺸﺮﻭﻁ ﻧﯿﺴﺖ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯿﮑﻪ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﺴﯿﺎﺭ
ﺑﺪﻭﻥ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺷﺮﻁ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ 5--- ﺩﺭ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ
ﻣﺘﻌﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﻧﯿﺴﺖ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﺴﯿﺎﺭ
ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﻭﻣﺤﺼﻮﺭ ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﺍﻥ ﻭﺍﺣﺪ ﺑﯿﺶ
ﺍﺯ 4 ﺯﻥ ﻧﻤﯿﺘﻮﺍﻧﺪﺗﺤﺖ ﻛﻔﺎﻟﺖ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ
ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﻫﺮ ﭼﻬﺎﺭﺗﺎﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺴﯿﺎﺭ
ﺑﺎﺷﻨﺪ .ﻭﻓﺮﻗﻬﺎﻱ ﺩﻳﻜﺮﻱ ، ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺧﺘﺼﺎﺭ
ﺑﺴﻨﺪﻩ ﻣﻴﻜﻨﻢ ﻭﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻋﺮﺽ ﻣﯿﮑﻨﻢ ﮐﻪ ﺑﻪ
ﻟﺤﺎﻅ ﺷﺮﻋﯽ ﻭﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻫﺮ ﺯﻥ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﺣﻘﻮﻕ
ﺧﻮﺩﺵ ﺻﺮﻑ ﻧﻈﺮ ﮐﻨﺪ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭﯾﮑﻪ ﻣﺎﺩﺭﻣﺎﻥ
ﺍﻡ ﺳﻠﻤﻪ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﺣﻖ ﺷﺮﻋﻲ ﺧﻮﺩﺵ
ﺩﺭ ﻣﺒﯿﺖ ﮔﺬﺷﺖ ﮐﺮﺩ ﻭﺷﺒﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺎﺩﺭﻣﺎﻥ
ﻋﺎﯾﺸﻪ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻬﺎ ﺑﺨﺸﯿﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺩﻟﯿﻠﯿﺴﺖ
ﺑﺮ ﺻﺤﺖ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﺴﯿﺎﺭ ﺑﺮ ﺧﻼﻑ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ
ﺻﯿﻐﻪ . ﻣﺤﺐ ﺷﻤﺎ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﮐﺸﺘﮑﺎﺭ |5|17.
ﻧﺰﺩ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺑﺎ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﻮﻗﺖ )ﺻﻴﻐﻪ ﻭﻳﺎ
ﻣﺘﻌﻪ ( ﻧﺰﺩ ﺷﻴﻌﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﻓﺮﻣﺎﻳﻴﺪ:ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ
ﻭﺍﻟﺼﻼﺓ ﻭﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻰ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ،--1ﻣﺴﻴﺎﺭ
ﺍﺯﺩﻭﺍﺟﻴﺴﺖ ﺷﺮﻋﻲ ﻭﺩﺍﺋﻤﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻥ ﻛﻠﻴﻪ
ﺍﺭﻛﺎﻥ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻣﻴﺸﻮﺩ، ﻟﻴﻜﻦ ﺍﻳﻦ ﺯﻥ
ﺍﻭﻻ:ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﺳﺘﺮ ﺧﻮﺩ ﻭﺛﺎﻧﯿﺎ:ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ
ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺍﻣﻮﺭ ﻣﺎﺩﯼ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ، ﺑﺎ ﻣﻴﻞ
ﻭﺭﻏﺒﺖ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﻧﻔﻘﻪ ﻭﻣﺴﻜﻦ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺍﺯ
ﻣﺴﺆﻟﻴﺘﻬﺎﻱ ﻣﺮﺩ ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ ﺻﺮﻑ ﻧﻈﺮ ﻣﯿﮑﻨﺪ ،ﺍﻣﺎ
ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﺘﻌﻪ ﻭﯾﺎ ﺻﯿﻐﻪ ﺑﺮﺧﻼﻑ ﻣﺴﯿﺎﺭ، ﺩﺍﺋﻤﻲ
ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻮﻗﺘﯿﺴﺖ، ﺍﺯ ﺍﯾﻨﺮﻭ ﺷﺮﻋﯽ ﻧﯿﺴﺖ
--2 ﺩﺭ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﺴﯿﺎﺭ ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﻣﺸﮑﻼﺗﯽ ﺑﯿﻦ
ﺯﻭﺟﯿﻦ ﭘﯿﺶ ﺍﯾﺪ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺑﻘﯿﻪ ﺍﺯﺩﻭﺍﺟﻬﺎﯼ
ﺷﺮﻋﯽ ﺑﺎ ﺍﺟﺮﺍﻱ ﺻﻴﻐﻪ ﻃﻼﻕ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﻣﺮﺩ
ﺧﺎﺗﻤﻪ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺻﯿﻐﻪ ﺟﺪﺍﯾﯽ ﺑﻪ
ﻃﻼﻕ ﻧﯿﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ ﻣﺪﺕ ﺟﻨﺪ ﺭﻭﺯ ﻧﻮﺷﺘﻪ
ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﻋﻘﺪ --3ﺩﺭ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﺘﻌﻪ ﻭﯾﺎ ﺻﯿﻐﻪ،
ﺍﺛﺮﯼ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺭ ﺷﺮﻋﯽ ، ﻧﻔﻘﻪ ﻭﻣﺴﮑﻦ ﻭ ﻃﻼﻕ ﻭ
ﻣﯿﺮﺍﺙ ﺩﺭ ﺍﻥ ﯾﺎ ﻓﺖ ﻧﻤﯿﺸﻮﺩ ﺑﺮ ﺧﻼﻑ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ
ﻣﺴﯿﺎﺭ--4ﺩﺭ ﺻﯿﻐﻪ ﻭﻣﺘﻌﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﻭﻟﯽ ﻭﮔﻮﺍﻩ
ﻣﺸﺮﻭﻁ ﻧﯿﺴﺖ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯿﮑﻪ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﺴﯿﺎﺭ
ﺑﺪﻭﻥ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺷﺮﻁ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ 5--- ﺩﺭ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ
ﻣﺘﻌﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﻧﯿﺴﺖ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﺴﯿﺎﺭ
ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﻭﻣﺤﺼﻮﺭ ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﺍﻥ ﻭﺍﺣﺪ ﺑﯿﺶ
ﺍﺯ 4 ﺯﻥ ﻧﻤﯿﺘﻮﺍﻧﺪﺗﺤﺖ ﻛﻔﺎﻟﺖ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ
ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﻫﺮ ﭼﻬﺎﺭﺗﺎﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺴﯿﺎﺭ
ﺑﺎﺷﻨﺪ .ﻭﻓﺮﻗﻬﺎﻱ ﺩﻳﻜﺮﻱ ، ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺧﺘﺼﺎﺭ
ﺑﺴﻨﺪﻩ ﻣﻴﻜﻨﻢ ﻭﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻋﺮﺽ ﻣﯿﮑﻨﻢ ﮐﻪ ﺑﻪ
ﻟﺤﺎﻅ ﺷﺮﻋﯽ ﻭﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻫﺮ ﺯﻥ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﺣﻘﻮﻕ
ﺧﻮﺩﺵ ﺻﺮﻑ ﻧﻈﺮ ﮐﻨﺪ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭﯾﮑﻪ ﻣﺎﺩﺭﻣﺎﻥ
ﺍﻡ ﺳﻠﻤﻪ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﺣﻖ ﺷﺮﻋﻲ ﺧﻮﺩﺵ
ﺩﺭ ﻣﺒﯿﺖ ﮔﺬﺷﺖ ﮐﺮﺩ ﻭﺷﺒﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺎﺩﺭﻣﺎﻥ
ﻋﺎﯾﺸﻪ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻬﺎ ﺑﺨﺸﯿﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺩﻟﯿﻠﯿﺴﺖ
ﺑﺮ ﺻﺤﺖ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﺴﯿﺎﺭ ﺑﺮ ﺧﻼﻑ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ
ﺻﯿﻐﻪ . ﻣﺤﺐ ﺷﻤﺎ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﮐﺸﺘﮑﺎﺭ |5|17.

پسندیدم · · دنبال نکردن فرسته · در تاریخ مارس 29 و ساعت 12:34 با تلفن همراه
- Jila Movahed و 5 نفر دیگر این را دوست دارند.
Jila Movahed البته خوبست که اضافه شود که چون در آیه 3 از سوره شریفه نساء
فرموده که " اگر مردی خوف داشت که نتواند
عدالت کند، باید که به یک زن اکتفا کند و در آیه 129 از همین سوره شریفه خود خداوند حکیم خطاب به همه مردان (بدون اسثناء)، می فرماید که هرگز نمی توانند بین دو زن عدالت بر قرار کنند، پس
باید که پس از نزول این آیه شریفه، هیچ مردی بیش از یک همسر نداشته باشد.
Jila Movahed و نیز مثل هر ازدواج شرعی دیگر زن نیز حق طلاق خلع را دارد.
Zanyar
Mohammad خانم موحد مي شود يكم واضح تر بفرماييد
منظورتان جيست. يعني به نظر شما آيه اي كه در مورد جهار زن آمده نسخ شده و حكم آن
ديكر قابل اجرا نيست؟ و منظورتون از خلع طلاق جيست؟
Jila Movahed برادر گرامی در کتابی که پس از حدود سی سال تحقیق در مورد حقوق
و تکالیف زن در قران کریم نوشته ام و در سال 1377 با تیراژ پنج هزار جلد، چاپ شده و
امسال پس از 5 سال انتظار و با سانسور سه مقاله از آن، دوبار ه مجوز گرفته و انشاالله
تجدید چاپ خواهدشد، با جمع بندی قسمت اول و اخر و ایه 128 از سوره شریفه نسا نتیجه
گیری کرده ام که خداوند حکیم در قران کریم در سه مرحله عرب جاهلی را تربیت کرده و
آنان را از گرفتن تعداد نامحدود همسران، به تک همسری هدایت فرموده است. در مورد
طلاق خلع نیز
Jila Movahed طبق قسمت دوم آیه 229 از سوره شریفه نساء، مربوط به درخواست
طلاق از طرف زن است که از شوهرش به هر دلیل ابراز کراهت می کند و با رجوع به حاکم
شرع حتی علی رغم میل و رضایت شوهر با بخشیدن قسمتی از مهریه تا حداکثر تمام مهریه اش
می تواند، طلاق بگیرد. اتفاقا این نوع حق طلاق با این شرایط ، نزد اهل سنت پذیرفته
است.
Zanyar
Mohammad نمي دونم من اين آيات رو خوندم اما به اين
نتيجه نرسيدم كه جهار زن را منع كرده باشد
Jila Movahed آقای زانیار گرامی : من چند سوال را در چند مرحله از شما می
پرسم و خواهش می کنم که شما یک به یک بر اساس این چند آبه شریفه به آنها جواب
بدهید تا شاید به یک جواب مشترک برسیم، انشاالله سوال یک : حداکثر تعداد زنان مجاز
برای همسران چند تا است؟
Zanyar
Mohammad ابتدا يك نكته را به شما مي كويم كه
اميدوارم مفيد باشد؛( لطفا لفظ ان شاءالله را اين كونه بنويسيد زيرا معني كلمه
انشاالله ، به وجود آوردن خداست(العياذبالله) بس درست آن است كه به شكل اول املا
شود)
اما سوال:
بنا به شرايط وارد شده در آيات هر مرد در صورت توانايي براي اجراي اين شرايط مي تواند٤ زن اختيار كند
اما سوال:
بنا به شرايط وارد شده در آيات هر مرد در صورت توانايي براي اجراي اين شرايط مي تواند٤ زن اختيار كند
Jila Movahed چه شرایطی؟
Zanyar
Mohammad شرط عدالت است در نفقه ، معاشرت ، نوبت
همخوابي ، و موارد ديكر
Jila Movahed به نظر شما برای یک مرد امکان پذیر است که اینگونه عدالت را
رعایت کند؟
Zanyar
Mohammad هيج كس نمي تواند بكويد كه من عدالت رو
كامل و مطلق برقرار مي كنم جون عدالت مطلق فقظ ازآن خداست اما عدالتي كه در اين
آيه منظور است را به نظر من بله بعضي از افراد مي توانند رعايت كنند
در تاریخ آوریل 1 و ساعت 14:49 از راه همراه · ویرایش شده
· پسندیدم
Karim Eslami
وَلَن تَسْتَطِيعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَيْنَ النِّسَاء
وَلَوْ حَرَصْتُمْ فَلاَ تَمِيلُواْ كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا
كَالْمُعَلَّقَةِ وَإِن تُصْلِحُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ اللّهَ كَانَ غَفُوراً
رَّحِيماً [النساء : 129]
Karim Eslami
و شما هرگز نمیتوانید که میان زنان به عدالت رفتار کنید
اگر چه بر این کار حریص باشید پس میل نکنید ( منحرف نکنید ) علاقه مندی خود را به
یک طرف و طرف دیگر را ( آن زن دیگر را ) بلاتکلیف ( سرگردان) رها سازید و اگر صلح کنید
( اصلاح کنید ) و رعایت کنید البته خدا آمرزنده و مهربان است (129
)
Jila Movahed متشکرم از آقای اسلامی که جوابی را که من می خواستم بدم به شما
دادند. آقای زانیار گرامی : هیچ مردی "به شهادت خداوند حکیم در آیه 129 سوره
شریفه نساء "، نمی تواند عدالت
را بین زنان برقرار کند و لو حریص به انجام عدالت باشد، پس باید به یک همسر اکتفا
کند. امیدوارم که همیشه ماوراء منافع خود در
آیات نورانی تدبر کنید تا خدای ناکرده دچار تفسیر به رای نشوید. این نتیجه ای بود
که در کامنتهای قبلی ابراز کردم و گفتم که خداوند حکیم در سه گام کاملا انقلابی
عرب دوره جاهلیت و همه مردان و زنان مسلمان را هدایت فرموده تا گام به گام بسوی تک
همسری بروند در هر حال متشکرم از طرح بحث و مشارکت شما و آقای اسلامی، در بحث.
Karim Eslami
در قرآن تعدد زوجات بسیار محدودیت دارد و هرگز به آن
تشویق نمی شود اما در موارد بخصوصی که تعداد ذکور از اناث بیشتر میشود باعث پاک
سازی جامعه از فحشاست که بزودی در این باره مقاله ای می نویسم
Jila Movahed آقای اسلامی گرامی : اگر تعداد مردان از زنان زیادتر شد چه می
کنید؟ مثل هم اکنون در هند و چین . با "لن تسطیعوا" چه می کنید؟
Zanyar
Mohammad خانم موحد قبل از آنكه به اين بست ها جواب
دهم مي خواهم شما معني آيات ١٢٩ و ١٣٠ را بكوييد
در تاریخ آوریل 3 و ساعت 01:51 از راه همراه · پسندیدم
· 2
Karim Eslami
ژیلا جان تا کنون در دنیا چنین اتفاقی نیفتاده من بصورت
منطقه ای نه اما بصورت جهانی نگاه میکنم
Karim Eslami
.......... وَأَن تَجْمَعُواْ بَيْنَ الأُخْتَيْنِ
إَلاَّ مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللّهَ كَانَ غَفُوراً رَّحِيماً [النساء : 23] و
آنکه جمع کنید میان دو خواهر ( همزمان با دو خواهر ازدواج کنید) مگر آنچه در
گذشته(جاهلیت قدیم) انجام گرفته باشد
به یقین خدا آمرزنده مهربان است(23)
Karim Eslami
مهندس ژیلای عزیز چرا در آیه فوق خدا فقط ازدواج با دو
خواهر در یک زمان را حرام می کند ؟
Reza
Asgharzadeh آیۀ 129 از سورۀ نساء ( لن تسطیعوا
) ربطی به آیۀ 3 از سورۀ نساء ندارد! در ضمن آیۀ 3
در ادامه می گوید: فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ
أَيْمَانُكُمْ!!
Reza
Asgharzadeh همچنین " تک همسری " می تواند
به بیعدالتی در اجتماع منجر گردد.
Karim Eslami
خدا به چند همسری تشویق نمی کند و آن را بسیار محدود می
کند و معتقدم که آیات 129 و 3 نساءکاملآ
در ارتباط هستند و چند همسری را محدود می کند
Karim Eslami
و اگر ترسیدید که در باره یتیمان عدالت نکنید پس با
زنانی که برای شما پاکیزه(مجاز) هستند نکاح کنید (زنانی که حرمت آنها در کتاب
نیامده مثل مادر وخواهرو..... محرمات این زنان که بر شما حرام نشده اند ازدواج با
آنها برای شما پاکیزه و مجاز و حلال است ) دودووسه سه وچهارچهارو اگر ترسیدید که
عدالت نکنید به یک زن (اکتفا کنید) ویا یکی از زنان مهاجر و مومنی که با آنها
پیمان دارید آن راه نزدیکتر است که بی انصافی نکنید(3)
Karim Eslami
و اگر ترسیدید که عدالت نکنید به یک زن (اکتفا کنید) ویا
یکی از زنان مهاجر و مومنی که با آنها پیمان دارید آن راه نزدیکتر است که بی
انصافی نکنید(3)
Karim Eslami
و شما هرگز نمیتوانید که میان زنان به عدالت رفتار کنید
اگر چه بر این کار حریص باشید پس میل نکنید ( منحرف نکنید ) علاقه مندی خود را به
یک طرف و طرف دیگر را ( آن زن دیگر را ) بلاتکلیف ( سرگردان) رها سازید و اگر صلح کنید
( اصلاح کنید ) و رعایت کنید البته خدا آمرزنده و مهربان است (129
)
Jila Movahed آقای اسلامی گرامی : هم اکنون نیز در جهان تعداد مردها بیش از
زنها است .لطفا به لینک زیر مراجعه کنیدhttp://en.wikipedia.org/wiki/Human_sex_ratio
en.wikipedia.org
In anthropology and demography, the human sex ratio is the
sex ratio for Homo sa...ادامه ...
Jila Movahed و آقای زانیار گرامی : معنای این آیات کاملا روشن است و من
ترجمه آقای اسلامی را کاملا قبول دارم، حالا شما لطفا جواب سوالات من را بدهید. از
تمامی برادران و خواهرانی که در جریان این بحث هستند، خواهش می کنم که ماوراء
جنسیت خود در این آیات شریفه تدبر و تفکر کنند و مطمین باشند که "الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا.
Jila Movahed آقای اسلامی گرامی : آیه شریفه مربط به "چمع بین دو خواهر
حرام" است مربوط به زمانی است که هنوز تشخیص "توانایی یا عدم توانایی بر
انجام عدالت بین همسران بر عهده خود شوهر "،بوده است، یعنی قبل از نزول آیه
شریفه 129 (که انجام عدالت را غیر ممکن اعلام می کند).
Karim Eslami
ژیلا جان من آیات قرآن را مختص زمان بخصوصی نمی دانم و
اعتقاد به منسوخ بودن آیات ندارم در جامعه ی مسلمین زمان رسول تعداد زنها بیش از
مردها بوده
Karim Eslami
http://www.ganjico.com/Details/37/%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%AF%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA!
تعداد زنان در کانادا از مردان بیشتر
است! - موسسه مهاجرتی
گنجی
Jila Movahed آقای اسلامی گرامی : از شما انتظار تناقض گویی نداشته و ندارم
، چون تحقیقات شما را دیده ام. و انصافتان را قبول کرده ام.پس لطفا یکبار دیگر به
این تناقضات فکر کنید و سپس جوابهای من را بخوانید و .... من دو سوال کرده ام که
برای اولی جواب نگرفته و برای دومی هم جوابی متناقض گرفته ام. 1- سوال
( که بی پاسخ مانده است)، این است : " اگر مردی
بتواند عدالت را بین دو همسر خود برقرار کند، پس چرا خداوند حکیم فرموده که "
ای مردان شما هر قدر هم که به اجرای عدالت بین زنانتان حریص باشید، هرگز استطاعت
آن را نخواهید داشت؟ " سوال 2 -(که
پاسخ متناقض از شما داشته ام )، این است : "اگر دلیل تعد زوجات، بیشتر بودن
تعداد زنان نسبت به مردان است، پس در کشورهایی که تعداد مردان بیشتر است چه باید
کرد؟ " ابتدا، شما می فرمایید که کل جهان را در نظر دارید. و وقتی من استدلال
می کنم که در کل جهان هم ، تعداد مردان بیش از زنان است، شما ابتدا صدر اسلام و
سپس کانادا را مثال می زنید ، بالاخره، استحکام استدلال شما، بر پایه آمارهای صدر
اسلام است یا کشورهایی که مردان در آن بیشتر از زنان اند و یا کشورهایی که تعداد
زنان در آن بیشتر از مردانند و یا کل جهان؟. حال لطفا ابتدا استدلالات من را به طور کامل ببینید و سپس اگر منصفانه
دیدید که در هیچ جای آن تناقض ( نه با آیات نورانی قران کریم و نه با یکدیگر)،
وجود ندارد، استدلال من را تایید و یا لااقل تا پیدا کردن جواب هر دو سوال سکوت و
تحقیق بیشتر بفرما یید، تا همچنان، به انصاف شما ماوراء جنسیتتان، قایل باشم. و
انشااللهف بتوانیم معضلات مربوط به حقوق زن در قران کریم را با همکاری منصفانه،
موشکافی و حل کنیم. و اما استدلالات بنده :
Jila Movahed این استدلالات که در کتاب "تحلیلی بر حقوق زن از دیدگاه
قران کریم" هم آمده است، به طور خلاصه چنین است : 1- همان طور که شرب خمر ،
در قران کریم، در سه مرحله ، حرام شده است، در مورد تعدد زوجات هم در سه مرحله ،
به تک همسری تحول پیدا کرده است، ابتدا از بینهایت به چهار و سپس از چهار به یک
(آیات 3 و 129 سوره شریفه نساء) 2- تعداد زنان و
مردان : تحقیقات علمی نشان داده است که به طور طبیعی ( اگر سقط جنین بر اساس جنسیت، آن طور که در چین و هند، معمول شده است، صورت
نگیرد)، در برابر هر 100 نوزاد دختر، 105 نوزاد پسر به دنیا می آیند (می توانید به
لینک زیر مراجعه کنید ) http://en.wikipedia.org/wiki/Human_sex_ratio
3-
en.wikipedia.org
In anthropology and demography, the human sex ratio is the
sex ratio for Homo sa...ادامه ...
Jila Movahed 3-
در شرایط عادی، تعداد مرگ و میر کودکان پسر از تعداد مرگ
و میر دختران بیشتر است ، به طوریکه در سنیین ازدواج و میان سالی، حدودا مساوی و
در سنین سالمندی با اختلاف اندکی (هر چه بهداشت بالا تر برود)، تعداد زنان سالمند اندکی،
بیشتر از مردان سالمند می شود. در هر صورت بهترین راه حل ، تشویق به ازدواج برای
همه با آسان تر کردن شرایط ازدواج { و نه مثل امروز
که به قول سایتی که خودتان لینک آن را داده اید http://www.hamseda.ir/fa/news/7070/%DA%86%D8%B1%D8%A7%DB%B1%DB%B1-%D9%85%D9%8A%D9%84%D9%8A%D9%88%D9%86-%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%8A-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D9%82%D9%87%D8%B1%D9%86%D8%AF
در همین ایران خودمان یازده ملیون جوان مجرد داشته باشیم
که چهل و هشت درصد آن ( 4 ملیون و هشتصد هزار نفر زن ) و 52 در صد آن ( 5 ملیون
دویست هزار نفر)، اند}. همه را تشویق به ازدواج کنیم تا مردان متاهل با دلسوزی
خاله خرسه برای زنان، روی به تعدد زوجات با نام های چند همسری و صیغه و کنیز داری
نیاورند. 4-
قديميها دختر كه به ۱۰، ۱۲ سال ميرسيد و پسر به ۱۸، ۱۹
سال، او را دم بخت ميدانس...ادامه ...
Jila Movahed 4-
گاهگاهی آمارها یی ارایه می شود که "تعداد دختران و زنان مجرد، زیاد شده اند و باید، چاره ای برای
آنان اندیشید"، علت این است که متاسفانه " سن شروع به ازدواج را برای
دختران 9 سال و برای پسران 15 سال می دانند "،
حال آنکه قران کریم، سن ازدواج را ابتدا بلوغ جسمی و سپس رشد می داند که خوشبختانه
فعلا در کنوانسیون های بین المللی و بسیاری از کشورهای جهان، این سن برای دختر و
پسر بیک سان و 18 سال تعیین شده است. خوشبختانه تحقیقات نشان داده است که هم سن
حضرت فاطمه (س) و هم سن عایشه ام المومنین، در هنگام ازدواج 18 سال یا بیشتر بوده
است. پس اگر سن شروع ازدواج را برای دختر و پسر یکسان (18 سال به بالا)، بگیریم ،
در این صورت اگر قانون تک همسری را مورد رضایت خداوند حکیم بدانیم (چون طبق آیه
129 سوره شریفه نساء، هیچ مردی استطاعت اجرای عدالت بین دو زن را ندارد)، در
جوامعی که تعداد زنان و دختران به هر دلیل بیشتر بشود، زنان و دختران، با پسران و
مردانی که اندکی مسن تر از آنان هستند (به طور متوسط و آماری)، ازدواج خواهند کرد.
و در جوامعی که به هر دلیل، تعداد پسران و مردان بیشتر
بشود،مردان و پسران با زنان و دخترانی که اندکی مسن تر از آن ها هستند (به طور
متوسط و آماری)، ازدواج خواهند کرد. و السلام علی من
اتیع الهدی. با تشکر از حوصله دوستان برای پی گیری این بحث ها، منتظر اظهار نظر
همه دوستان در نقد (چه مثبت یا منفی و یا اصلاحی ) نظرات، هستم.
Reza
Asgharzadeh هر دو آیات ذیل در تایید جواز چند همسری
در قرآن است
وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَىٰ فَانكِحُوا مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ
النساء - 3
وَلَن تَسْتَطِيعُوا أَن تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ ۖ فَلَا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ
النساء - 120
عدالت مورد اشاره در آیۀ دوم که همراه با عبارت « تَسْتَطِيعُوا » آمده بمعنی طلبیدن توانائی بر عدالت مطلق است . ادامه همان آیه نشان می دهد که باید به عدالت نسبی بسنده کرد . این آیه در حقیقت تفسیر و تعیین عدالت در آیۀ قبلی است .
در جامعه ائی که تعدا زنان بیشتر از مردان باشد و هیچ بحران اجتماعی ایجاد نماید و راه دیگری وجود نداشته باشد با استناد به آیات چند همسری در قرآن ريا، هر زنی که شرایط آن را داشته باشد احتمالا می تواند چند همسر مرد داشته باشد. زیرا قرآن آن را حرام نکرده است!
وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَىٰ فَانكِحُوا مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ
النساء - 3
وَلَن تَسْتَطِيعُوا أَن تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ ۖ فَلَا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ
النساء - 120
عدالت مورد اشاره در آیۀ دوم که همراه با عبارت « تَسْتَطِيعُوا » آمده بمعنی طلبیدن توانائی بر عدالت مطلق است . ادامه همان آیه نشان می دهد که باید به عدالت نسبی بسنده کرد . این آیه در حقیقت تفسیر و تعیین عدالت در آیۀ قبلی است .
در جامعه ائی که تعدا زنان بیشتر از مردان باشد و هیچ بحران اجتماعی ایجاد نماید و راه دیگری وجود نداشته باشد با استناد به آیات چند همسری در قرآن ريا، هر زنی که شرایط آن را داشته باشد احتمالا می تواند چند همسر مرد داشته باشد. زیرا قرآن آن را حرام نکرده است!
Karim Eslami
به شما میگویم که در زمان رسول چون اسلام برای اولین بار
حقوق زنان را در دنیا برسمیت شناخته بود بسیاری از زنها بسوی مدینه مهاجرت می
کردند و به آیین اسلام میپیوستند و در خانه های مومنین ساکن می شدند اما همسر آنها
نبودند ملکت ایمان همین زنها هستند که به غلط کنیز ترجمه شده اند
Karim Eslami
در شرایط خاص من ترجیح میدهم دامادم با دو یاسه زن رابطه
ی رسمی داشته باشد اما با زنهای متعدد روابط نداشته باشد
Karim Eslami
در مورد باور شما راجع به حرمت شراب باید بگویم که بر
خلاف افسانه های ارباب مذاهب هیچ کجا در قرآن شراب خواری مجوز ندارد و از اول به
دوری از خوردن شراب دستور میدهد اما تحریم شراب خواری یک استنباط از آیات است که
جای بحث آن الان نیست اما شما اگر باور دیگری دارید با ذکر آیات به شما گوش میکنم
Karim Eslami
ژیلا جان دیدگاه من جنسیتی نیست زیرا من به برابری
انسانها معتقدم اما همانگونه که در لینکهایی که دادی نمود دارد منظور من فرصت های
ازدواج برای زنهاست که بسیار کمتر از مردهاست در جامعه ای گوچک 2010 نفری اگر
تعداد زنها 10 نفر بیشتر از مردها باشد و هر مرد ب...دیدن بیشتر
Karim Eslami
ژیلا جان مردان بسیاری را میشناسم که هنگام حرف زدن از
حقوق زنها رگهای گردنشان باد میکند اما هنگام عمل با اینکه با یک زن رابطه ی رسمی
دارند اما برایشان اصلآ مهم نیست که با چندین زن دیگر رابطه ی غیر رسمی داشته
باشند سقط جنین ها و آمار خودکشی ها باور های من را تقویت میکند خدا میخواهد که روابط
جنسی کنترل شده و قانونمند باشد
زیرا فرزندی که از این عمل بوجود می آید بلا تکلیف نباشد و پدرش معلوم باشد
زیرا فرزندی که از این عمل بوجود می آید بلا تکلیف نباشد و پدرش معلوم باشد
Karim Eslami
نتیجه : هیچ آیه ای در
قرآن خوردن شراب را جایز نمی داند هیچ آیه ای در قرآن تعدد زوجات را حرام نمیکند
اما توصیه به یک ازدواج شده . برای رسول هم در قرآن ازواج متعدد بوده
. در قرآن برای ازدواج مجدد قوانینی بیان گردیده
Karim Eslami
اما جواب سوال دوم شما منظور من تعداد کاندید های ازدواج
زن همیشه بیش از مردان است و نمیشود این را انکار کرد قرآن شما را برای داشتن همسر
دوم بسیار محدود میکند اما حرام نیست و هیچ جایی برای این حرمت ندارد البته صیغه و
ازدواج مسیار و غیر نیز من در آوردی و...دیدن بیشتر
Karim Eslami
و از شما بابت تفکراتتان در مورد قرآن صمیمانه سپاسگذارم
Karim Eslami
اما جواب سوال اول شما یک مرد هرگز نمی تواند بین زنها
عدالت برقرار کند هر قدر هم که مصمم باشد پس بهتر آنست که یک زن اختیار کند >>>
وَلَن تَسْتَطِيعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَيْنَ النِّسَاء
وَلَوْ حَرَصْتُمْ فَلاَ تَمِيلُواْ كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا
كَالْمُعَلَّقَةِ وَإِن تُصْلِحُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ اللّهَ كَانَ غَفُوراً
رَّحِيماً [النساء : 129]
Karim Eslami
در قرآن هم رسول اسلام دارای ازواج هستند >>>
لَا يَحِلُّ لَكَ النِّسَاء مِن بَعْدُ وَلَا أَن
تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْوَاجٍ وَلَوْ أَعْجَبَكَ حُسْنُهُنَّ إِلَّا مَا
مَلَكَتْ يَمِينُكَ وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ رَّقِيباً [الأحزاب : 52]
Zanyar
Mohammad پس من آیات رو معنی نمی کنم
نکات این آیات: در آیات اول سوره امر به عدالت کرده و در آیات 129 و130 می فرماید هرگز نمي توانيد به عدالت قیام کنید، مقصود این است که باید در نفقه و کسوه و سکنی و... عدالت کنید اما عدالت در میل قلبی ممکن نیست زیرا میل قلبی به...دیدن بیشتر
نکات این آیات: در آیات اول سوره امر به عدالت کرده و در آیات 129 و130 می فرماید هرگز نمي توانيد به عدالت قیام کنید، مقصود این است که باید در نفقه و کسوه و سکنی و... عدالت کنید اما عدالت در میل قلبی ممکن نیست زیرا میل قلبی به...دیدن بیشتر
Jila Movahed آقایان گرامی : تقریبا تمامی بحث هایتان تکرار ی بود و من نیز
چون استدلال چدیدی ندارم، فقط به دو نکته از استدلالات آقای اسلامی گرامی و یک
نکته از استدلالات آقای زانیار گرامی که هر سه غیر تکراری بودند، بسنده می کنم و نتیجه
گیری از این بحث ها را به دنبال ...دیدن بیشتر
Jila Movahed و اما آقای زانیار گرامی : توجه داشته باشید که آیه 129 از
سوره شریفه نساء هنگامی نازل شده که اغلب مردان عرب در آن زمان بیش از یک همسر
داشتند، بنابراین، قران کریم به آن ها توصیه می کند که یکی را معلق نگذارند. ولی برای
مردانی که بعد از نزول این آیه می خوا...دیدن بیشتر
Reza
Asgharzadeh متاسفانه زیر بنای تفکرات خانم موحد مرد
سالاری است!! ایشان تعدد زوجات در اسلام را با تعدد زوجات در خارج از اسلام تنها
از بُعد کمی آن مقایسه کرده اند. در حالیکه قرآن انقلابی در تعدد زوجات چه بلحاط
کمی و چه بلحاظ کیفی بوجود آورده است. تعدد زوجات در
اسلام...دیدن بیشتر
Hiwa
Kurdistani تعدد زوجات تحققش با دو شرط است1- زن فرد
بیمار و راضی به ازدواج مجدد2- جنگ و کشتارمردان در جامعه ی اسلامی و کمبود
مرد...،غیر از این اساس ندارد و مرد بدون اجازه ی زنش زن دیگری رو اختیار کند حقوق
شریک زندگیش رو پایمال کرده است
Zanyar
Mohammad خانم موحد عزيز ما براي تفسير آيات و
دانستن آيات منسوخ قبل از هرجيزي به سنت صحيح رسول الله صلي الله عليه و سلم
مراجعه مي كنيم و بعد از ايشان بهترين مفسران نزد ما اصحاب رضي الله عنهم هستند و
ما از هيجكدام حديث صحيحي بر مبناي تفسير و استدلال شما در دست نداريم بلكه خلاف
آنرا در دست داريم يعني مي بينيم كه بعضي از اصحاب از يك زن بيشتر داشته اند
Zanyar
Mohammad آقاي كردستاني مي شه لطفا منبع سخنتان را
بنويسيد؟
در كجا اين دو شرط آمده است
در كجا اين دو شرط آمده است
Hiwa
Kurdistani برداشت وتفسیرکاکه احمدازقرآن وسنت،نوار
تعددزوجات،قوی ترین نوع برداشت ازاین آیه وجلوگیری از هوس پرستان به نام دین و
توجیه خودپرستی...
Jila Movahed آقای اصغر زاده گرامی : اگر زنی توانایی پرداخت نفقه چهار مرد
را داشته باشد، آیا شما به داشتن چهار شوهر رضایت می دهید؟ و باز هم عدم امکان
اجرای عدالت بین چهار همسر را چه می کنید؟
Jila Movahed آقای زانیار گرامی : ملاک همه مسلمانان : آیات شریفه قران کریم
و سنت غیر متضاد با آین آیات نورانی می باشد که در مورد حضرت رسول (ص)، دیدیم که
ایشان، قبل از نزول این آیات شریفه همسران خود را اختیار کرده بود و پس از آن ایشان
حق "حتی تبدیل زنانشان" را هم از ...دیدن بیشتر
Jila Movahed آقای کردستانی گرامی : با استقبال از مشارکت شما در بحث و طرح
مطالب غیر تکراری ، ضمن تایید نظرات شما که برگرفته از نظرات استاد عزیزی چون کاک
احمد مفتی زاده رحمت الله علیه، می باشد. فقط برای رفع تضاد با آیه شریفه 129 از سوره
شریفه نساء، این شرط را اضافه م...دیدن بیشتر
Hiwa
Kurdistani قطع ید (دست)در حکومت اسلامی محقق می
شود،تعددزوجات درزمان جنگ حکومت اسلامی میسر می شود،یعنی قانون الهی برای بشر است
واجرای آن درجامعه ی اجرای حق مطلق است،چون حکومت اسلامی وجود نداردو جوامع اسلامی
شبهه هستندوحکومتی وجود ندارد،تحقق مسائل دینی عملاتعطیل متوقف است،کسی حکمی مثل
قطع ید و....رابه نام دین اجرا کند بدون شک به نام دین دچار جنایت وخیانت به دین شده
است و مشرک است به دلیل اینکه برداشت خود را حق مطلق معرفی کرده است
Hiwa
Kurdistani متشکرJila Movahed خواهرگرامی،امید است درسایه ی زندگی قرآنی به خوشبختی حقیقی
دست پیداکنیم وطبق دائره ی مسؤلیت هم برای خود وهم دیگران نافع گردیم وعاقبت به خیری
خود و همه آرزوی دائمی است
Reza
Asgharzadeh خانم موحد گرامی متاسفانه شما بحث مرا
منحرف می کنید! تعدد زوجات در اسلام و نه در خارج اسلام یکی از اقدامات ضد
مردسالاری در قرآن است. تعدد زوجات را قرآن از حقوق و منافع ویژۀ زنان دانسته است!
قرآن در آیۀ 129 از سورۀ النساء عدالت مطلق را نفی کرده و با تعری...دیدن بیشتر
Jila Movahed آیه 129 سوره نساء بیان
عدم توانایی احدی از مردان بر اجرای عدالت بین دو زن است. این بود آخرین جواب بنده
در این بحث به شما (،قای اصغر زاده) . و چنانچه شما هنوز هم پس از این همه بحث،
اصرار بر چند زنی داشته باشید، بنده هم می گویم "لکم دینکم و لی دین"
Reza
Asgharzadeh نوع نگاه شما از طرف مردان است و نه
زنان! اما من برعکس نگاه شما را دارم . من فقط می گویم تعدد زوجات از حقوق انسانی
و منافع زنان است . متشکرم از همراهی تان . موفق باشید
.
Hiwa
Kurdistani آقای اصغر زاده نوع نگرش شما نوعی بی
احترامی به زنان است،معمولا به دلیل نیاز مردان درمسئله ی جنسی خداوند می فرماید
طبق شرایط می توانید تا 4 زن اختیار کنید،ولی تاکید شما براین موضع بعنوان حقوق
زنان نوعی بی ادبی تلقی می شودو باید اگر چنین نیتی دارید عذرخواهی بکنید،این
مردان هوس پرست هستند تاکید براین موضوع دارند وتوجیه می کنند وزنان را دراین
زمینه انسان محسوب نمی کنندوبا روایات دروغین براعمال نگینیشان تاکید دارند
Zanyar
Mohammad آقاي كردستاني برداشت هركسي قابل قبول و
قابل رد است اكر از قرآن و سنت صحيح دليل داريد قابل قبول و در غير اين صورت قابل
قبول نيست
Hiwa
Kurdistani کاکه زانیارعزیز،آنچه در قرآن آمده است
+احادیث صحیح دین خدا محسوب می شود وغیرقابل نقد،اماغیر آن برداشت است،برداشت کاکه
احمد را در این زمینه بردیگر برداشت ها ترجیح می دهم
Hiwa
Kurdistani اگرشما چیزی دراین مورد بفرمائید باز هم
برداشت است وهربرداشتی رو شما قبول کنید قابل احترام است و بنده موظف به تختطئه ی
موارد مورد قبول شما نیستم
Hiwa
Kurdistani اما جدای از این موضوع حقیقت این است که
دین خدا در قالب قرآن یا کتاب پیامبران قبل برنامه است برای بشریت،زمانی قابلیت
اجرایی رو داردکه همه ی مواردآن محقق گردد،دین درحال حاضردرقالب مذهب خودنمایی می
کند و مذهب هم دین نیست بلکه برداشت ازدین است،پس وقتی دین ...دیدن بیشتر
Zanyar
Mohammad خانم موحد وقتي آيه نازل شد و خداوند تعداد
زنان را به٤تا محدود كرد رسول الله صلي الله عليه و سلم به كساني كه بيش از يك زن
داشتند دستور دادند كه اكر توانايي داريد ٤ زن را نكه داريد و بقيه را طلاق دهيد و
در غير اين صورت به يك زن اكتفا كنيد.
و اكر بنا به ...دیدن بیشتر
و اكر بنا به ...دیدن بیشتر
Jila Movahed به جز مردانی که آقای کردستانی، از قول مرحوم علامه مفتی راده
گفته اند با آن شرط اضافه که من پس از ایشان در کامنتهای قبل گذاشتم.
Zanyar
Mohammad خواهرم تا براي اين شروط از قرآن و يا سنت
صحيح دليل نياوريد قابل قبول نيست
Hiwa
Kurdistani اگر ناسخ و منسوخ را چنین بپنداریم
که:آیه ای آیه ی دیگری را نسخ کرده است واز حجیت افتاده است کاملا اشتباه و بی
احترام به خدای متعال است،بدون شک خداوند بری از زیاده گویی و..است،باید این نظر
رو اینطور برای عالمانی هم که دچار اشتباه شده اند اینطور تصحیح کرد که:حکم آیاتی
در دورهای حالت اجرایی ندارد وآیات دیگری حالت اجرایی دارند وبا شرایط درزمان
دیگری این آیات اجرا و آیات درحالت اجرا حکمشان معلق می شود
Hiwa
Kurdistani درزمینه ی تعددزوجات هم مثل قطع دست
و...بقیه ی امورات اجرایی قرآنی حکم هرگز به فرد داده نشده است،چه کسی بایدتشخیص
دهدکه دست دزدقطع شود؟چه کسی بایدتشخیص دهدکه یک مرد می تواند زن دومی
اختیارکند؟چه کسی باید ناظر باشه براین موضوعات؟بدون شک حکومت اسلامی براساس شورای
اولی الامر وهرگزاین مواردفردی نیست،اگرفردی شد قطع دست غرض شخصی بوده است وزن دوم
اختیارکردن به خاطر هوس.
Hiwa
Kurdistani کاکه زانیار شما غیر از این مورد جوابی
دارید؟ممنون می شوم اگر مطلب ودلیلی ارائه بدهید.
Jila Movahed تشکر از برادر کردستانی که زحمت من را کم کرده اند. آقای
زانیار من استدلالات ایشان را قبول دارم.
Reza
Asgharzadeh آقای کوردستانی عزیز یعنی خدا برای بی
احترامی به زنان ، آیه و حکم نازل نموده!؟ این آیه و حکم در سوره النساء آمده و نه
در سورۀ الرجال!!! سورۀ النساء از دید بنده نخستین " کتاب زنان " تاریخ
جهان است! آیا سخن شما بی حرمتی به قرآن نیست!؟ صد البته ندانسته و ناخواسته.
Zanyar
Mohammad براي اطلاع بيشتر بهتون بيشنهاد مي كنم اين
مطالب رو هم بخوانيد
http://islampp.com/index.php?id=144&ftwid=12220
http://islampp.com/index.php?id=144&ftwid=12362
...دیدن بیشتر
http://islampp.com/index.php?id=144&ftwid=12220
http://islampp.com/index.php?id=144&ftwid=12362
...دیدن بیشتر
islampp.com
سايت جامع فتاواى اهل سنت و جماعت به
زبان فارسى
Zanyar
Mohammad كاك هيواي عزيز شما داريد مسائل رو با هم
قاطي مي كنيد زيرا قطع دست دزد جزو حدود شرعي محسوب مي شود و اجراي حدود به حكام
شرعي واكذار شده است و همينطور جزو امورات اجتماعي است و اجراي احكام اجتماعي به
وسيله افراد باعث هرج و مرج مي شود اما ازدواج يك امر فردي است
Hiwa
Kurdistani جناب Reza Asgharzadeh بنده شمارا با نوع بینشتون زیر سوال برده ام نه قرآن رو،قرآن
به کرامت انسان اعم از زن و مرد احترام می گذارد،اما تو دراینجا بعنوان یک فردبه
ظاهر مدافع دین به کرامت زن بی احترامی می کنی و چند همسری را بعنوان حقوق زن
محترم می کنی!!!!
Hiwa
Kurdistani کاکه زانیاربفرمائید با کدام دلیل اجرای
حکم شرعی به حکام سپرده شده است و امور ازدواج به فرد؟سایت اسلام پی پی خود متهم
است،بنده بحث می کنم ودوست دارم نوشته های شما وبرداشتتون رو ببینم،منم ارجاع نمی
دم به مقالات
Reza
Asgharzadeh آقای کوردستانی چند همسری بعنوان حقوق
مرد بی احترامی به زنان نیست ولی بعنوان حقوق زنان در سورۀ زنان (!) بی احترامی به
زنان است!؟ اگر تعدد زوجات جزو حقوق زنان نیست پس لابد تعدد زوجات در اسلام زوریست!!
Karim Eslami
مهندس ژیلای عزیز ترجیحات من نیست این ترجیحات خداست و
هیچ دلیلی بر اینکه آیه 129 نساء بعد از
ازدواج پیامبر با همسرانش آمده در دست نیست
Zanyar
Mohammad كاك هيوا همانطور كه مي دانيد الكو و اسوه
ي ما در تمام احكام و مسائل رسول الله است و بعد از ايشان به شاكردان و اصحاب
ايشان اقتدا مي كنيم و ما در طول تاريخ اين بزركواران داريم كه احكام و حدود شرعي
را حكام شرع اجرا مي كردند نه مردم.
اما حتي در يك مورد ند...دیدن بیشتر
اما حتي در يك مورد ند...دیدن بیشتر
Jila Movahed آقای اسلامی گرامی : آیا شما دلیلی در دست دارید که این آیه پس
از آخرین ازدواج پیامبر نازنین اسلام نیامده است؟
Jila Movahed و ترجیح خداوند همان است که مردان بیش از یک زن نگیرند و الا
نمی فرمود که "عدالت بین دو زن غیر ممکن
است"و نمی دانم چرا اکثریت آقایان حتی خیلی منطقی و خیلی قرانی، وقتی پایه
امپراطوری مرد سالاریشان به لرزه می افتد، اینقدر بی منطق می شوند که حرف ساده
خداوند...دیدن بیشتر
Zanyar
Mohammad خانم موحد شما سخنان متضادي مي زنيد اكر
واقعا اين آيه بايد با اين برداشت شما ترجمه شود بس جرا خودتان شروطي رو براي
كرفتن بيش از يك زن ذكر مي كنيد؟؟ قوانين خداوند كه با رضايت افراد تغيير نمي كند
كه شما مي كوييد اكر زن اجازه مشكلي نداره.
در تاریخ آوریل 8 و ساعت 04:13 از راه همراه · پسندیدم
· 1
Jila Movahed آقای زانیار گرامی : شما خودتان مطلب این پست را با ازدواج
میسار شروع کردید و من آن نوع ازدواج را با شروطی پذیرفتم. از جمله نوشته بودید که
هر زن می تواند از بعضی از حقوق شرعی خود داوطلبانه گذشت کند. در این مورد خاص، زن
به علت بیماری ( و البته به تشخیص پز...دیدن بیشتر
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر