۱۳۹۱ آذر ۵, یکشنبه

25) آیا فرشته ها میتوانند نامطیع باشند؟



  • تضاد فکری زندیق
    25) آیا فرشته ها میتوانند نامطیع باشند؟ هیچ فرشته ای متکبر نیست، همه الله را اطاعت میکنند (سوره 16 آیات 49-50)، اما "هان به فرشتگان گفتیم، آدم را سجده کنید" و همه آنها به آدم سجده کردند مگر ابلیس، ابلیس نافرمانی کرد و او بسیار متکبر است (سوره 2 آیه 34).

    آیات : و آنچه در آسمانها و آنچه در زمين از جنبندگان و فرشتگان است براى خدا سجده مى كنند و تكبر نمى ورزند 49 از پروردگارشان كه حاكم بر آنهاست مى ترسند و آنچه را مامورند انجام مى دهند 50 و چون فرشتگان را فرموديم براى آدم سجده كنيد پس بجز ابليس كه سر باز زد و كبر ورزيد و از كافران شد [همه] به سجده درافتادند 34

    جواب : تمام موجودات مطیع قوانین آفرینش هستند که توسط خدا ایجاد گردیده و همین معنای خضوع و فروتنی و اطاعت آنهاست قلب شما درحالت معمولی هر دقیقه 70 الی 80 بار میزند چه شما بخواهید و چه نخواهید همینطور معده ی شما غذا را هضم میکند بر اساس قوانین خدا و از شما کاری ساخته نیست . آیا میتوانید دستگاه گردش خون خود را متوقف کنیدهمینطور برای زنده ماندن مجبور هستید تنفس کنید و وقتی این کار ها بدون اراده ای از خودتان انجام میشوند شما در حال اطاعت و کرنش هستید ولی درانتخاب راه هدایت و ضلالت موجودات با شعور مثل جن و انسان در انتخاب راهشان مختار هستند و اجباری ندارند اما هر دو راه هدایت و ظلالت هم بر مبنای قوانین خدا در خلقت تعریف شده هستند بنا بر این ابلیس بر اساس قوانین خدا گمراهی را انتخاب کرد و شیطان بر اساس همین قوانین انسان را دعوت به گمراهی میکند و همین قوانین میگویند هر عمل نیکی پاداش دارد و هر عمل بدی مستوجب کیفر است خداوند در (سوره 3 آیه168)میفرمایند بکو مرگ را از خودتان دور کنید اگر شما راست میگویید و توانمند هستید انسانهای متکبر وعصیانگر هم خواه نا خواه از قوانین خدا در آفرینش اطاعت میکنند
    http://quranmoslems.blogspot.co.uk/2010/01/4_28.html
    پسندیدم · · ·
    25) آیا فرشته ها میتوانند نامطیع باشند؟
    • ‏‎Kiana Armani‎‏ و ‏‎Zara Mali Morgane Sheikholmolouki‎‏ از این خوششان آمده.
    • Habib Khani ابلیس از فرشتگان نبود بلکه از جنیان بود.
    • Karim Eslami برادر حبیب اگر ابلیس از فرشته ها نبود پس مورد خطاب خدا قرار نمی گرفت که به آدم سجده کند زیرا خدا فقط به ملائکه گفت به آدم سجده کنند و نه به جنها ممکن است نوعی از جن هم ملائکه باشند الله اعلم برادر
    • Amatallah Fatima Ibraheemi ابلیس از ملایکه بود که بعد از سرکشی به جن تبدیل شد و چون جن بمانند انس محدودیت عمری دارند او از خدا خواست تا مهلت طولانی تا روز بعث داشته باشد. ابلیس در حال حاضر یک فرد جنی ست که برخلاف جن نمی میرد....در کتاب الله کاملا واضح بیان شده که او از ملایکه بود که به کافر تبدیل شد و همچنین به جن تبدیل شد...
    • Karim Eslami دکتر فاطمه قران نمیگوید ابلیس به جن تبدیل شد میگوید جن بود و من نتیجه میگیرم که ملائکه میتوانند جن هم باشند الله اعلم>>>>وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاء مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلاً [الكهف : 50]
    • Ali Kheiri با نظر شماا آقای اسلامی موافقم!مشکلی نیست اگر از اجنه هم فرشتگانی برخاسته باشند!
    • Amatallah Fatima Ibraheemi جناب آقا مهندس اتفاقا اين آيه در نظر داشتم... كان من الجن. ..كان من الكافرين. .به معناى امر گذشته نیست بلکه به معنای بودن و استمراریت در آن وقت است.ابلیس از اول کافر نبود وگرنه در میان ملایکه نبود.امتحان خدایی سجده موجب شد او رفوضه شود و صفت کافر بگیرد.جن شدنش بعد از رفوضه شدنش در امتحان صورت گرفت...دقت کنیم. .. کان الله غفورا رحیما.... آیا به معنای تمام شدن غفران و رحمت الهی ست؟....ی
    • Amatallah Fatima Ibraheemi بیاییم آیات متشابه را در کنار هم قرار دهیم. در مورد ابلیس می بینیم در یک موضع چنین آمده : .. کان من الجن.... و در موضعی :... کان من الکافرین
    • Karim Eslami دکتر جان استدلال جالبی است اما آیه را دقت کنید وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ [البقرة : 34] وقتی خدا این آیات را وحی میکند نقل قول میکند از زمان آدم
    • Karim Eslami و دارد وقایع گذشته را تعریف میکند و کان من الکافرین یعنی از کافران بود
    • Amatallah Fatima Ibraheemi دقیقا. .از زمان آدم ابلیس کافر شد.از آن زمان او جن شد! :)
    • Ali Kheiri شیطان بواقع جن بوده اما بنابر مقام قربی که از خلوصش بدست آورده بود در کنار فزشتگان ار مقربان درگاه الهی بود! و فراموش نکنیم انسان و جن برای عبادت خداوند آفریده شده اند! وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيعْبُدُونِ الذاریات 56
    • Karim Eslami دکتر جان پس نظر شما این است که ملائکه وقتی گناه میکنند به جن تبدیل میشوند؟
    • Karim Eslami برادر خیری از کجا میگی فرشته ها از مقربان درگاه الهی هستند
    • Amatallah Fatima Ibraheemi در واقعه ی ابلیس چنین شده.مسخ انسان های سرکش بني اسرائيل به قردة و خنازير هم ذكر شده
    • Amatallah Fatima Ibraheemi كلا ملايكه به مفهوم مذهبى معصوم از خطا نيستند و امكان خطا و همچنین انتخاب ارادی شان همیشه وجود دارد...
    • Karim Eslami مرحبآبکی یا اختی فاطمه من همین را میخواستم که ملائکه اگر معصوم نیستند که نیستند پس شعور دارند حالا نظرتان را راجع به این آیه میخواهم بدانم<<< يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ [التحريم : 6]
    • Ali Kheiri درباره فرشتگان خوب اقوال گوناگونی است که جای مطرح کردنش نیست؛اما مسلما شیطان بواسطه عبادت خدا از مقربان درگاه خداوند بوده:استکبرت ام کنت من العالین ص 75
    • Karim Eslami برادر خیری این به مهنی سرکشی و برتری جویی است نه به معنی مقربین انسانها هم میتوانند سرکش باشند برای کمک من آیه ای میدهم که عیسی از مقربین است
    • Karim Eslami إِذْ قَالَتِ الْمَلآئِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهاً فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ [آل عمران : 45]
    • Amatallah Fatima Ibraheemi بارک الله بک أخي الفاضل كريم....اتفاقا اين آيه ثابت مى كند كه صفت عدم عصيان ملايكه و اطاعت در امر جهنميان يعنى اينكه آن دسته از كاركنان خاص هستند كه خداوند با يقين الهى به عدم عصيانشان شهادت فرموده است مانند حملة العرش و تسبيح ملايكه... ملايكه در امر خلقت آدم اعتراض اعلام داشتند يعنى اختيار و عقل خود را بكار گرفتند....ي
    • Ali Kheiri قال فاهبط منها فما یکون لک ان تتکبر فیها فاخرج انک من الصاغرین الاعراف 13؛ استنباط من از این آیه اخراج شیطان از مقام قرب الهی است؛ نظر شما چیست؟
    • Karim Eslami من چنین نمی اندیشم برادر خیری فاخرج خروج از تکبر و سرکشی بر سجده بر آدم بوده است و نه از مقام قرب الهی
    • Karim Eslami دکتر فاطمه جان یعصون از ریشه ی عصیان و به معنی سر کشی است ولی عصمت از ریشه ی عصم است به معنی بستن و نگه داشتن است و ملایکه معصوم نیستند و اشتباه هم میکنند مانند اشتباه ابلیس
    • Ali Kheiri برادرم!مقصود از جمله ی فاهبط ،آیا هبوط از مقام قرب و مقام قبلی است و یا هبوط از آسمان؟و آیا ضمیر منها به کجا برمیگردد؟ ذکر آسمان قبلا نشده که ضمیر را به آن برگردانیم!پس میتوان گفت مقصود از درجه قرب است به قرینه مقام! الله اعلم!
    • Karim Eslami برادر خیری آدم وزوجه اش بر خلاف تصور مسلمانها که ناشی از اسراییلیات است نه در آسمان و نه در بهشت بود بلکه در باغی در زمین بود وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً .........[البقرة : 30] خدا میگوید که میخواهد در زمین جانشینی قرار دهد و نه در آسمان و نه در بهشت
    • Hanif Misaghi در تورات هدی نیز اشاره به باغی در زمین شده است
    • Karim Eslami هبط به معنی کوتاه آمدن دست کشیدن از گناه متواضع و فروتن شدن است و خدا دستور میدهد که دست بردارید و فروتن شوید
    • Amatallah Fatima Ibraheemi فاهبط منها... خروج از جنة يا همان باغ خاصى بوده كه مهيا شده بوده.... زيرا سرانجام همگی یعنی آدم و زنش و ابلیس همگی از آن بیرون شدند.
    • Karim Eslami مترادف کلمه ی بهشت واژه ی فردوس در قرآن است که در کل قران 2 بار تکرار گردیده إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلاً [الكهف : 107]
    • Karim Eslami الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ [المؤمنون : 11]
    • Karim Eslami فاهبط منها یعنی از آن گناه دست بکش (از خوردن میوه ی درخت) میتواند معنی دهد فروتنی کن از گناهی که مرتکب شده ای
    • Amatallah Fatima Ibraheemi آقا مهندس برادرم...اخه ابلیس که کاری به اون درخت و ثمره ش نداشت؟ ... به نظرم هبوط یعنی از مقام رفاه و خوش نشینی باغ اخراج شدن
    • Ali Kheiri ولی مخاطب آیه آدم نیست،شیطان است
    • Karim Eslami دکتر جان مثل اینکه ما آیه ها را قاطی کردیم من این آیه را توضیح دادم>>>فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ وَقُلْنَا اهْبِطُواْ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِي الأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِينٍ [البقرة : 36]
    • Karim Eslami و شما این آیه را توضیح میدهیدقَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا يَكُونُ لَكَ أَن تَتَكَبَّرَ فِيهَا فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ [الأعراف : 13]
    • Karim Eslami اما در هر دو نظر من همین ترجمه است که در بالا نوشتم
    • Karim Eslami برادر خیری من متوجه سوال شما نبودم فکر کردم منظورتان هبوط آدم است
    • Karim Eslami دستور برای هبوط شیطان هم همین است که از گناه تکبر دست بردارد و خضوع کند
    • Karim Eslami قِيلَ يَا نُوحُ اهْبِطْ بِسَلاَمٍ مِّنَّا وَبَركَاتٍ عَلَيْكَ وَعَلَى أُمَمٍ مِّمَّن مَّعَكَ وَأُمَمٌ سَنُمَتِّعُهُمْ ثُمَّ يَمَسُّهُم مِّنَّا عَذَابٌ أَلِيمٌ [هود : 48] در اینجا هبوط به معنی پایین آمدن است
    • Ali Kheiri البته ممکن است با تفسیر آیه به آیه ، نتیجه بهتر باشد!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر