۱۳۹۱ آبان ۱۳, شنبه

آیا امامت بالاتر از نبوت است؟

مسئله دیگر اینکه می گویند امامت مقامی بالاتر از نبوت و رسالت است. دلیل آن را هم این می گویند که در آیه ی 124سوره ی بقره، حضرت ابراهیم بعد از اینکه به مقام نبوت و رسالت رسید به مقام امامت می رسد.

«وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَاماً قَالَ وَمِن ذُرِّیَّتِی قَالَ لاَ یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ »(بقره 124(


جواب:اساساً فرق امامت با نبوت و رسالت چیست؟ نبوت عبارتست از اینکه خداوند، استعداد و خصوصیت و صلاحیتی را در فردی ایجاد کرده و نباء (خبر) برای او می فرستد. یعنی وقتی فردی دارای آن صلاحیت شد -که خدا خودش می داند به چه صورت است-نباء دریافت می کند و می شود نبی.
و اگر مامور شد که این نباء را به جامعه اعلام کند می شود رسول.
پس نبوت ناظر به دریافت وحی است
و رسالت ناظر بر ارائه و اعلام وحی.

اما کار هدایت انسانها با این دو مرحله به سرانجام نمی رسد. خداوند تعالی برای اینکه حجتِ برنامه اش را تمام کند و کسانی را برای مقابله با مستکبرین و مترفین داشته باشد که مردم را آگاه کرده و آنها را بر علیه مترفین و مستکبرین بشورانند و مردم را به طرف هدایت دعوت کنند و توانائی سر مشق و الگو شدن را داشته باشند؛ چنین افرادی را در جامعه ایجاد می کند.
در واقع آن جنبه از کار دعوت، که نقش الگو و مقتدا بودن و راهنمائی اجرای عملی برنامه است را امامت می گویند.


نبوت و رسالت دو منصب انتسابی هستند که انسان بدست خودش نمی تواند آن را کسب کند .
ولی امامت منصبی است که انسان اگر دارای آن ویژگی شد ،که دیگران دنبال او بیفتند و آنها را بطرف خیر و یا شر [8] ببرد دیگر او امام است.
و اینکه در سوره ی بقره، قرآن از امامت حضرت ابراهیم بحث می کند به خاطر تأخیر زمانی است نه اینکه امامت بالاتر از نبوت و رسالت باشد.
اگر از قرآن هیچ اطلاعی راجع به حضرت ابراهیم نداشتیم و فقط این آیه را می خواندیم :

«وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَاماً قَالَ وَمِن ذُرِّیَّتِی قَالَ لاَ یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ »(بقره 124)
این مطلب را درک می کردیم که فردی بنام ابراهیم بوده که خدا با آزمایشهای فرساینده او را آزموده است و او با عالی ترین صورت از زیر بار مسئولیت سر بلند بیرون آمده است ، در نتیجه خدا ی تعالی گفته است تو ویژگی و صلاحیت آنرا داری که در تطبیق یک شریعت و برنامه، امام مردم بشوی.
اگر ما بوسیله ی آیات دیگر نمی دانستیم که ابراهیم نبی و رسول بوده است با این آیه نمی توانستیم نبوت و رسالت او را ثابت کنیم.
در میان غیر نبی هم افراد می توانند مقام امامت را احراز کنند بدین صورت که فردِ غیر نبی، باید اول نباء را از کتاب دریافت کند سپس خود را پرورش داده و امام مردم بشود.
آیا امامت بالاتر از نبوت است؟

مسئله دیگر اینکه می گویند امامت مقامی بالاتر از نبوت و رسالت است. دلیل آن را هم این می گویند که در آیه ی 124سوره ی بقره، حضرت ابراهیم بعد از اینکه به مقام نبوت و رسالت رسید به مقام امامت می رسد.

«وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَاماً قَالَ وَمِن ذُرِّیَّتِی قَالَ لاَ یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ »(بقره 124(


جواب:اساساً فرق امامت با نبوت و رسالت چیست؟ نبوت عبارتست از اینکه خداوند، استعداد و خصوصیت و صلاحیتی را در فردی ایجاد کرده و نباء (خبر) برای او می فرستد. یعنی وقتی فردی دارای آن صلاحیت شد -که خدا خودش می داند به چه صورت است-نباء دریافت می کند و می شود نبی.
 و اگر مامور شد که این نباء را به جامعه اعلام کند می شود رسول.
 پس نبوت ناظر به دریافت وحی است 
و رسالت ناظر بر ارائه و اعلام وحی.

اما کار هدایت انسانها با این دو مرحله به سرانجام نمی رسد. خداوند تعالی برای اینکه حجتِ برنامه اش را تمام کند و کسانی را برای مقابله با مستکبرین و مترفین داشته باشد که مردم را آگاه کرده و آنها را بر علیه مترفین و مستکبرین بشورانند و مردم را به طرف هدایت دعوت کنند و توانائی سر مشق و الگو شدن را داشته باشند؛ چنین افرادی را در جامعه ایجاد می کند. 
 در واقع آن جنبه از کار دعوت، که نقش الگو و مقتدا بودن و راهنمائی اجرای عملی برنامه است را امامت می گویند.


نبوت و رسالت دو منصب انتسابی هستند که انسان بدست خودش نمی تواند آن را کسب کند .
ولی امامت منصبی است که انسان اگر دارای آن ویژگی شد ،که دیگران دنبال او بیفتند و آنها را بطرف خیر و یا شر [8] ببرد دیگر او امام است. 
و اینکه در سوره ی بقره، قرآن از امامت حضرت ابراهیم بحث می کند به خاطر تأخیر زمانی است نه اینکه امامت بالاتر از نبوت و رسالت باشد.
اگر از قرآن هیچ اطلاعی راجع به حضرت ابراهیم نداشتیم و فقط این آیه را می خواندیم :

«وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَاماً قَالَ وَمِن ذُرِّیَّتِی قَالَ لاَ یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ »(بقره 124)
این مطلب را درک می کردیم که فردی بنام ابراهیم بوده که خدا با آزمایشهای فرساینده او را آزموده است و او با عالی ترین صورت از زیر بار مسئولیت سر بلند بیرون آمده است ، در نتیجه خدا ی تعالی گفته است تو ویژگی و صلاحیت آنرا داری که در تطبیق یک شریعت و برنامه، امام مردم بشوی.
 اگر ما بوسیله ی آیات دیگر نمی دانستیم که ابراهیم نبی و رسول بوده است با این آیه نمی توانستیم نبوت و رسالت او را ثابت کنیم.
در میان غیر نبی هم افراد می توانند مقام امامت را احراز کنند بدین صورت که فردِ غیر نبی، باید اول نباء را از کتاب دریافت کند سپس خود را پرورش داده و امام مردم بشود.
پسندیدم · · · ‏چهارشنبه‏، ‏20:15‏

  • ‏‎Amatallah Fatima Ibraheemi‎‏ و ‏‎Reza Asgharzadeh‎‏ از این خوششان آمده.
  • Reza Asgharzadeh امامت هدایت عامۀ الهی است و همان " خلیفه الله " می باشد . نبوت شعبه ائی موقتی از امامت دائمی الهی است. همۀ پیامبران امام بودند (و هستند) ولی همۀ امامان ، الزاما پیامبر نیستند. راه برای کسب امامت الهی برای همۀ انسانها باز است ولی نه برای نبوت خاصه. نبوت جزو مقامات سیر و سلوک عرفانی نیست ولی امامت هست . انسان ممکن است که در مدارج سیر و سلوک عرفانی به ربوبیت ، که بالاترین مقام است برسد ولی به نبوت که در نظام آفرینش پایین تر است نرسد. هدف نهائی کسب مقام ربوبیت الهی است: و ان الی ربک المنتهی.
  • Karim Eslami در قرآن تورات هم امام است اما شیعیان هفتاد فرقه دارند که از دو و سه امامی گرفته تا 12 و 24 امامی که هر کدام از این فرقه ها امامان مخصوص خودش را دارد که به در هر فرقه امام زمانی هم هست که غایب است و بیش از هفتاد نوع مهدی موعود دارند که بر اساس اوهام و پندارهای غلط منتظر میمانند تا ظهور کند>>>>وَإِن تُطِعْ أَكْثَرَ مَن فِي الأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَن سَبِيلِ اللّهِ إِن يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ [الأنعام : 116]
  • Ali Kheiri بنابر نص قرآن کریم امام اعظم مسلمین قرآن کریم است..و من قبله کتاب موسی اماما و رحمه و هذا کتاب مصدق لسانا عربیا لینذر الذین ظلموا وبشری للمحسنین {الاحقاف 12}
  • Reza Asgharzadeh ببخشید کجای این آیه نشان می دهد که قرآن امام اعظم مسلمین است؟
  • Reza Asgharzadeh تشکر! منظور شما از امام چیست؟
  • Reza Asgharzadeh کار پیامبر هم همین است. پس پیامبر هم امام اعظم است. اطیعوالله و اطیعوا الرسول.
  • Ali Kheiri البته که اطاعت از رسول الله ص اطاعت از خداست..مَنْ يطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَمَنْ تَوَلَّى فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيهِمْ حَفِيظًا..
  • Reza Asgharzadeh نه منظور من چیز دیگریست. و آن اینکه میان پیامبر و قرآن کدام امام اعظم است برای مسلمین.
  • Ali Kheiri اما به اذن خدای سبحان.. وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ..
  • Reza Asgharzadeh اذن خدا قوانین جهان هستی است که شامل نفس کشیدن ما هم می شود. ما بدون اذن خدا ، دمی نخواهیم داشت تا بازدمی در میان باشد.
  • Ali Kheiri شما را به این آیه ارجاع میدهم..وَأَنْ أَتْلُوَ الْقُرْآنَ فَمَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَمَنْ ضَلَّ فَقُلْ إِنَّمَا أَنَا مِنَ الْمُنْذِرِينَ
  • Ali Kheiri قرآن امام اعظم است چونکه در خودش بارها پیامبر ص را اندرز و هشدار میدهد و او را به "هدایت "میکشاند از این جهت است که هدایت عالی و والا در این کتاب آمده که شامل رسول الله هم میگردد..!همین! قرآن منبع و ریشه عقاید است و ثقل نخست و اکبر هدایت!
  • Ali Kheiri شبتان خوش...والسلام
  • Reza Asgharzadeh شما فرمودید که قرآن امام اعظم برای مسلیمن است. از طرفی دیگر قرآن محمد (ص) را ولی مسلمین و مومنین معرفی نموده است. در آیه ائی که اول آوردید کتاب موسی را امام و رحمت توصیف نموده است. حال می بینیم که قرآن محمد (ص) را « رحمه للعالمین » توصیف نموده . توصیفی که خدا در مورد هیچ شئی و موجودی و مخلوقی ننموده . پس امام اعظم محمد (ص) است . زیرا قرآن برای ساختن انسان آمده است. این انسان ساخته شده امام یعنی الگوئی برای مسلمین است. قرآن امام است ولی امام اعظم آن الگوی انسانی یعنی محمد (ص) است.
  • Karim Eslami در آیه مورد اشاره کلمه ی>> قبله<< ضمیر ه اشاره به قرآن دارد
  • Karim Eslami اطاعت از رسول اطاعت از خداست و اطاعت از قران اطاعت از رسول است
  • Mohammad Khonji ايه بياوريد اطاعت از قران اطاعت از رسول است
  • Ali Kheiri اطاعت از فرامین قرآن مجید به واقع اطاعت از خداست..چون آیاتش از مقام ذات اقدسش ،نشات میگیرد و سخن و حکم پروردگار حکیم است...پیامبر اکرم ص تابع و ابلاغ کننده این آیات است. وَبِالْحَقِّ أَنْزَلْنَاهُ وَبِالْحَقِّ نَزَلَ وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا مُبَشِّرًا وَنَذِيرًا..
    قُلْ مَا كُنْتُ بِدْعًا مِنَ الرُّسُلِ وَمَا أَدْرِي مَا يفْعَلُ بِي وَلَا بِكُمْ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يوحَى إِلَي وَمَا أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ مُبِينٌ..
  • Karim Eslami محمد خنجی برادر نگذار شیطان خلوص را از تو بگیرد تو حقیقت را خوب میدانی اما من برای کمک آیاتی را برایت میزنم امیدوارم که خود را آماج حقیقت فرار ندهی
  • Karim Eslami فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ وَلَا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِن قَبْلِ أَن يُقْضَى إِلَيْكَ وَحْيُهُ وَقُل رَّبِّ زِدْنِي عِلْماً [طه : 114]
  • Karim Eslami قُلْ أَيُّ شَيْءٍ أَكْبَرُ شَهَادةً قُلِ اللّهِ شَهِيدٌ بِيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَأُوحِيَ إِلَيَّ هَذَا الْقُرْآنُ لأُنذِرَكُم بِهِ وَمَن بَلَغَ أَئِنَّكُمْ لَتَشْهَدُونَ أَنَّ مَعَ اللّهِ آلِهَةً أُخْرَى قُل لاَّ أَشْهَدُ قُلْ إِنَّمَا هُوَ إِلَـهٌ وَاحِدٌ وَإِنَّنِي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ [الأنعام : 19]
  • Karim Eslami وَإِذَا تُتْلَى عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ قَالَ الَّذِينَ لاَ يَرْجُونَ لِقَاءنَا ائْتِ بِقُرْآنٍ غَيْرِ هَـذَا أَوْ بَدِّلْهُ قُلْ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أُبَدِّلَهُ مِن تِلْقَاء نَفْسِي إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ مَا يُوحَى إِلَيَّ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ [يونس : 15]
  • Karim Eslami وَمَا كَانَ هَـذَا الْقُرْآنُ أَن يُفْتَرَى مِن دُونِ اللّهِ وَلَـكِن تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ الْكِتَابِ لاَ رَيْبَ فِيهِ مِن رَّبِّ الْعَالَمِينَ [يونس : 37]
  • Karim Eslami إِنَّا أَنزَلْنَاهُ قُرْآناً عَرَبِيّاً لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ [يوسف : 2]
  • Karim Eslami نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَـذَا الْقُرْآنَ وَإِن كُنتَ مِن قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ [يوسف : 3]
  • Karim Eslami إِنَّ هَـذَا الْقُرْآنَ يِهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً كَبِيراً [الإسراء : 9]
  • Karim Eslami وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ حِجَاباً مَّسْتُوراً [الإسراء : 45]
  • Karim Eslami وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْراً وَإِذَا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْاْ عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُوراً [الإسراء : 46]
  • Karim Eslami وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ وَلاَ يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إَلاَّ خَسَاراً [الإسراء : 82]
  • Karim Eslami مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى [طه : 2]
  • Karim Eslami وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً [الفرقان : 30]
  • Karim Eslami وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً كَذَلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلاً [الفرقان : 32]
  • Karim Eslami وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ [النمل : 6]
  • Karim Eslami وَأَنْ أَتْلُوَ الْقُرْآنَ فَمَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَقُلْ إِنَّمَا أَنَا مِنَ الْمُنذِرِينَ [النمل : 92]
  • Karim Eslami إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَادُّكَ إِلَى مَعَادٍ قُل رَّبِّي أَعْلَمُ مَن جَاء بِالْهُدَى وَمَنْ هُوَ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ [القصص : 85]
  • Karim Eslami وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ وَلَئِن جِئْتَهُم بِآيَةٍ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ أَنتُمْ إِلَّا مُبْطِلُونَ [الروم : 58]
  • Karim Eslami وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا يَنبَغِي لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَقُرْآنٌ مُّبِينٌ [يس : 69]
  • Karim Eslami وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ [فصلت : 26]
  • Karim Eslami وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآناً أَعْجَمِيّاً لَّقَالُوا لَوْلَا فُصِّلَتْ آيَاتُهُ أَأَعْجَمِيٌّ وَعَرَبِيٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدًى وَشِفَاء وَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ فِي آذَانِهِمْ وَقْرٌ وَهُوَ عَلَيْهِمْ عَمًى أُوْلَئِكَ يُنَادَوْنَ مِن مَّكَانٍ بَعِيدٍ [فصلت : 44]
  • Karim Eslami وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ قُرْآناً عَرَبِيّاً لِّتُنذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَمَنْ حَوْلَهَا وَتُنذِرَ يَوْمَ الْجَمْعِ لَا رَيْبَ فِيهِ فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَفَرِيقٌ فِي السَّعِيرِ [الشورى : 7]
  • Karim Eslami وَقَالُوا لَوْلَا نُزِّلَ هَذَا الْقُرْآنُ عَلَى رَجُلٍ مِّنَ الْقَرْيَتَيْنِ عَظِيمٍ [الزخرف : 31]
  • Karim Eslami أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا [محمد : 24]
  • Karim Eslami نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَقُولُونَ وَمَا أَنتَ عَلَيْهِم بِجَبَّارٍ فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ مَن يَخَافُ وَعِيدِ [قـ : 45]
  • Mohammad Khonji اطاعت از قران اطاعت از الله است
    اطاعت از رسول اطاعت الله است
    ايه بياوريد كه اطاعت از قران اطاعت از رسول است؟
  • Karim Eslami لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَاشِعاً مُّتَصَدِّعاً مِّنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ [الحشر : 21]
  • Karim Eslami إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنَى مِن ثُلُثَيِ اللَّيْلِ وَنِصْفَهُ وَثُلُثَهُ وَطَائِفَةٌ مِّنَ الَّذِينَ مَعَكَ وَاللَّهُ يُقَدِّرُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ عَلِمَ أَن لَّن تُحْصُوهُ فَتَابَ عَلَيْكُمْ فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُر...دیدن بیشتر
  • Karim Eslami فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ [القيامة : 18]
  • Karim Eslami وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ شَيْئاً وَلاَ يَهْتَدُونَ [البقرة : 170]
  • Karim Eslami وَهَـذَا كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَاتَّقُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ [الأنعام : 155]
  • Karim Eslami اتَّبِعُواْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ وَلاَ تَتَّبِعُواْ مِن دُونِهِ أَوْلِيَاء قَلِيلاً مَّا تَذَكَّرُونَ [الأعراف : 3]
  • Karim Eslami قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعاً الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ يُحْيِـي وَيُمِيتُ فَآمِنُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِيِّ الأُمِّيِّ الَّذِي يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَكَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ [الأعراف : 158]
  • Karim Eslami وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ [لقمان : 21]
  • Karim Eslami وَأَنِ احْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ وَلاَ تَتَّبِعْ أَهْوَاءهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَن يَفْتِنُوكَ عَن بَعْضِ مَا أَنزَلَ اللّهُ إِلَيْكَ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللّهُ أَن يُصِيبَهُم بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَإِنَّ كَثِيراً مِّنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ [المائدة : 49]
  • Karim Eslami قُل لاَّ أَقُولُ لَكُمْ عِندِي خَزَآئِنُ اللّهِ وَلا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ مَا يُوحَى إِلَيَّ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الأَعْمَى وَالْبَصِيرُ أَفَلاَ تَتَفَكَّرُونَ [الأنعام : 50]
  • Karim Eslami اتَّبِعْ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ [الأنعام : 106]
  • Karim Eslami وَهَـذَا كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَاتَّقُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ [الأنعام : 155]
  • Karim Eslami وَاتَّبِعْ مَا يُوحَى إِلَيْكَ وَاصْبِرْ حَتَّىَ يَحْكُمَ اللّهُ وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ [يونس : 109]
  • Karim Eslami برادر خنجی ایات بقدری زیاد است که جای انکار نیست که خود رسول هو از قران تبعیت میکرده و خدا به او دستور میدهد که بوسیله ی قرآن تذکر و اندرز بده و اکر ما از پیامبران اطاعت میکنیم برای کلام خداست نه خطاهای آنها که خدا ما را از آن باز میدارد در قرآن
  • Reza Asgharzadeh درود و احسنت بر شما آقای محمد کنجی بر نکته سنجی های عالی تان!
  • Mohammad Khonji اين جرم بزرگي است كه ايات را به تنهاي ميخوانيد و ايات قبل و بعدش را ذكر نميكنيد.اين نوعي تحريف است و مثل اين كه از روي هوا و هوس انرا بكار ميگيريد.بايد انديشيد مقصود كلام الله چيست و مخاطب كيست؟
  • Mohammad Khonji فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
  • Reza Asgharzadeh قرآن نور هدایت در دست محمد (ص) برای راه پیمودن در دنیای ظلمانی است . محمد (ص) بعنوان راهنما (امام) با چراغ قرآن در جلو و پیروان پشت سر ایشان راه می پیمایند.

    اطاعت از قرآن ؛ در فرهنگ کتاب خدا وجود ندارد . تبعیت شامل تبعیت از رسول الله و تبعیت از کتاب
    ...دیدن بیشتر
  • Mohammad Khonji اياتي كه ذكر كرديد اصل اول بود كه واجب بودن اتباع از ايات قران تمسك به ان و وقوف عند حدوده
    اما اصل دوم
    {وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ}[7]، وقوله تعالى في سورة النساء: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِي
    ...دیدن بیشتر
  • Mohammad Khonji {وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ}[10]، وقال فيها أيضا: {وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ إِلا لِتُبَيِّنَ لهم الذي اخْتَلَفُوا فِيهِ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ}
    به اين ايه خوب توجه فرماييد.
    فكيف يكل الله سبحانه إلى رسوله صلى الله عليه وسلم تبيين المنزل إليهم، وسنته لا وجود لها أو لا حجة فيها
  • Mohammad Khonji و مثل ان در سوره نور
    {قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْهِ مَا حُمِّلَ وَعَلَيْكُمْ مَا حُمِّلْتُمْ وَإِنْ تُطِيعُوهُ تَهْتَدُوا وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلا الْبَلاغُ الْمُبِينُ}[12]، وقال تعالى في السورة نفسها: {وَأَقِيمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ}[13
  • Karim Eslami رسول بر مبنای آیات خدا حکم میکند و باید بدانید که توسط قران متذکر میشود و شما میخواهید با سخنانی موهن ومتضاد به جنگ با کلام خدا بروید آیا میخواهید در مقابل کلام خدا و رسول سخنانی را جایگزین کنید و با نسبت دروغ دادن به پیامبر اطاعت از آنها را واجب بدانید ؟
  • Mohammad Khonji في سورة الأعراف: {قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لا إِلَهَ إِلا هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ الَّذِي يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَكَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
  • Karim Eslami سوال من از شما و برادر اصغر زاده اینست که آیا شما کلام خدا (قرآن را برای هدایت کافی میدانید یا خیر؟
  • Reza Asgharzadeh من کتاب الله را کافی می دانم!
  • Karim Eslami ضمنآ برادر خنجی هر کجا که فکر میکنید ایات ارایه شده کافی نیست و باید قبل و بعدش هم خوانده شود ان را بگذارید تا در باره ی ان تدبر صورت گیرد
  • Mohammad Khonji اين ايات دليل واضح بر هدايت و رحمت در اتباع از رسول عليه صلاة و السلام ميباشد در غير اينصورت
    {فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيْم}[15]، وقال في سورة الحشر: {وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا}[16]
  • Reza Asgharzadeh بزودی بیشتر توضیح خواهم داد. تحمل بفرمایید . متشکرم .
  • Karim Eslami رسول به ما قرآن را داد و فقط قران و نه چیز دیگری اما به سوالم جواب ندادید آیا قران برای مسلمانها کافیست؟
  • Mohammad Khonji فكيف يكل الله سبحانه إلى رسوله صلى الله عليه وسلم تبيين المنزل إليهم، وسنته لا وجود لها أو لا حجة فيها
    ما كتاب ( قرآن ) را بر تو نازل نكرده‌ايم مگر بدان خاطر كه چيزي را براي مردمان بيان و روشن نمائي كه ( جزو امور ديني است و ) در آن اختلاف دارند ، و هدايت و رحمت براي مؤمنان گردد .
  • Mohammad Khonji وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ}[10]، وقال فيها أيضا: {وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ إِلا لِتُبَيِّنَ لهم الذي اخْتَلَفُوا فِيهِ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
  • Karim Eslami این فقط رسول نیست در قران که کتاب را بیان میکند بلکه تمام مومنین هم این وظیفه را دارند
  • Karim Eslami وَإِذَ أَخَذَ اللّهُ مِيثَاقَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلاَ تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاء ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْاْ بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً فَبِئْسَ مَا يَشْتَرُونَ [آل عمران : 187]
  • Mohammad Khonji ( پيغمبران را ) همراه با دلائل روشن و معجزات آشكار ( دالّ بر پيغمبري ايشان ) ، و همراه با كتابها فرستاده‌ايم ، و قرآن را بر تو نازل كرده‌ايم تا اين كه چيزي را براي مردم روشن سازي كه براي آنان فرستاده شده است ( كه احكام و تعليمات اسلامي است ) و تا اين كه آنان بينديشند .
  • Mohammad Khonji اين فقط رسول نيست؟؟؟پس چه كسي است ؟
  • Mohammad Khonji ١٨٧ ال عمران را تفسير كنيد
  • Karim Eslami و هنگاميكه خدا گرفت پيمان كساني را كه به انها كتاب داده شده كه آن را براي مردم بيان كنند و كتمانش نكنند سپس آن را پشت سرهايشان دور انداختند و آن را به قيمتي كم فروختند و چه بد است آنچه مي فروشند 187
  • Karim Eslami ترجمه ی این آیه آن اندازه گویا هست که تفکر شما را به چالش بکشد دوست عزیز
  • Mohammad Khonji تمام مؤمنين ؟؟
  • Reza Asgharzadeh آقای اسلامی ببخشید من مشغله داشتم . عرض کردم * کتاب الله * کافی است زیرا این سخن خدا در قرآن می باشد ! * کتاب الله * معنی وسیعتری از * قرآن * دارد که شامل * کتاب طبیعت و آفرینش * و نیز * انسان کامل * می باشد .

    اما برای اینکه در بحث همراهی کنم ؛ می گویم بله * قرآن * را کافی می دانم . خب ؛ بفرمایید مقصد شما چیست؟
  • Karim Eslami اگر قرآن برای هدایت بشر کافیست چه لزومی دارد که بدنبال غیر از آن باشیم که با شک و شبهه همراه است؟
  • Reza Asgharzadeh آقای اسلامی لطفا شفاف سخن بگویید! یعنی چه غیر قرآن؟؟!!
  • Abdullah Salem شيوه سخنانتون بيشتر حالت كوبندگي است در حالي كه از ايات قران سخن ميگوييد.حتى ايات قران كه مياوريد مخاطبتان را سركوب ميكنيدو هدف ومقصود ايه را بيان نميكنيد.از كلماتي استفاده ميكنيد كه بيشتر سرزنش اوره.من از نيت شما خبر ندارم ولي گفتارتان اين را ميگويد
  • Mohammad Khonji ايه ١٨٧ از گذشتگان گفته
    كلام شما با قران مطابقت ندارد
    تمام مؤمنين را از خودتان گفتيد
    ( پيغمبران را ) همراه با دلائل روشن و معجزات آشكار ( دالّ بر پيغمبري ايشان ) ، و همراه با كتابها فرستاده‌ايم ، و قرآن را بر تو نازل كرده‌ايم تا اين كه چيزي را براي مردم روشن سازي كه براي آنان فرستاده شده است ( كه احكام و تعليمات اسلامي است ) و تا اين كه آنان بينديشند .
  • Mohammad Khonji ما كتاب ( قرآن ) را بر تو نازل نكرده‌ايم مگر بدان خاطر كه چيزي را براي مردمان بيان و روشن نمائي كه ( جزو امور ديني است و ) در آن اختلاف دارند ، و هدايت و رحمت براي مؤمنان گردد .
  • Karim Eslami من شفاف حرف میزنم و شما میدانید جه میگویم برادران من احادیث شما را افتراء به رسول الله میدانم که با قران مقابله میکنند
  • Karim Eslami و شما که باورمند به احادیث هستید جواب دهید چرا به ان عمل نمیکنید؟
  • Karim Eslami قال رسول الله (ص) _ لاتكتبوا شياً سوى القرآن فمن كتب عنى شياً سوى القرآن فليمحه.
  • Karim Eslami 1. مسند احمد بن حنبل ج 3 ص 13 _ 12_ 39 _ 56.
    2. سنن در امر فى مقدسه ج 1 ص 119.
    3. صحيح مسلم شماره 3004.
    4. نسائى فى فضائل قرآن ص 33.
    5. حاكم فى مستدرك ج 1 ص 126 _ 127.
    6. جامع البيان العلم _ يوسف ابن عبدوالبر ج 1 ص 207.
  • Karim Eslami عن زيد بن ثابت قال رسول الله (ص) _ اَمرنا اَن لانكتب شياً من حديثه .
  • Karim Eslami گفت رسول خدا (ص) ننويسيد از من چيزى غير از قرآن پس كسى كه نوشت از من چيزى غير از قرآن پس محو كنيدش .
  • Karim Eslami عن زيد بن ثابت قال رسول الله (ص) _ اَمرنا اَن لانكتب شياً من حديثه .
    از زيد بن ثابت گفت همانا رسول خدا (ص) امر كرد ما را كه ننويسيد چيزى از حديث او.
  • Karim Eslami 2-احمد بن حنبل ج 5 ص 182.
    سنن ابو داود ص 47.
    و در جامع البيان العلم _ يوسف ابن عبدالبر ج 1 ص 27
  • Karim Eslami قال ابوبكر _ انكم تحدثون عن رسول الله (ص) احاديث تختلفون فيها و الناس
    گفت ابوبكر همانا صحبت مى كنيد از رسول خدا احاديثى كه اختلاف مى كنید در آن و مرد م
  • Karim Eslami 1_ كتاب التذكره _ الحافظ الذهبى ج 2 ص 392 و انوار الكاشف ص 53
  • Reza Asgharzadeh آقای اسلامی من جدا نمی دانم که شما درباره چه چیزی سخن می گویید . شاید اصلا مخاطب شما من نباشم . ولی اینطور که نشان می دهد منظور شما از * غیر قرآن * احادیث می باشد که من اصلا بحثی درباره احادیث ندارم برادر!! بحث حول محور اطاعت از رسول الله و تبعیت از کتاب الله است!
  • Karim Eslami بعدكم اشد اختلافاً فلا تحدثوا عن رسول الله (ص) شياً فمن سالكم
    بعد از شما بیشتر اختلاف خواهند كرد پس صحبت نكنيد از رسول خدا چيزى پس كسى سئوال كرد از شما
  • Karim Eslami فقولوا بيننا و بينكم كتاب الله و استحلوا حلاله و حرموا حرامه
    پس بگوييد ميان ما و ميان شما كتاب خدا و حلال كنيد حلالش را و حرام كنيد حرامش را.
  • Karim Eslami عمر بن خطاب (رض) اراد اَن يكتب السنن استفتى اصحاب النبى (ص) فى ذلك
    عمر بن خطاب (رض) خواست كه بنويسد سنت را پس نطر خواست از ياران پيامبر (ص) درباره آن.
    فاشاروا عليه باَن يكتبها فطفق عمر يستخير الله فيها شهراً
    پس اشاره كردند بر اينكه بنويسدش پس شروع كرد عمر به استخاره خدا درباره آن يك ماه.
  • Karim Eslami ثم اصبح يوماً و قدعزم الله له فقال انی كنت اريد اَن اكتب. السنن
    پس روزى خدا بر او اراده داد پس گفت همانا من مى خواستم كه بنويسم سنت ها را.
    و اِنّى ذكرت قوماً كانوا قلبكم كتبوا كتاباً فاكبوا عليها .
    پس همانا من يادم آمد كه قومی بودند قبل از شما نوشتند كتابهائى پس عمل كردند بر آن
  • Karim Eslami و تركوا كتاب الله و اني والله لااشوبُ كتاب الله بشىء ابداً
    ترك كردند كتاب خدا را همانا سوگند بخدا عوض نمى كنم به كتاب خدا چيزى را ابداً
  • Karim Eslami 2_ كتاب جامع البيان _ يوسف ابن عبدالبر ص 275 ج 1.
  • Karim Eslami برادر اصغر زاده شما باورمند به احادیثی هستید که به آن عمل نمیکنید
  • Reza Asgharzadeh تکرار می کنم!! آقای اسلامی من جدا نمی دانم که شما درباره چه چیزی سخن می گویید . شاید اصلا مخاطب شما من نباشم . ولی اینطور که نشان می دهد منظور شما از * غیر قرآن * احادیث می باشد که من اصلا بحثی درباره احادیث ندارم برادر!! بحث حول محور اطاعت از رسول الله و تبعیت از کتاب الله است!
  • Karim Eslami من بخشی از آن را عرضه کردم لازم باشد باز هم میدهم
  • Karim Eslami برادر اصغر زاده من میگویم اطاعت از قران اطاعت از رسول است آیا قبول دارید؟
  • Reza Asgharzadeh مگر شما نمی گویید که قرآن کافی است؟! پس در قرآن اطاعت از رسول الله آمده و نه اطاعت از قرآن! تبعیت از قرآن را با اطاعت خلط نکنید!
  • Karim Eslami همین جاست که شما در جا میزنین چرا که در آیاتی که من به شما دادم رسول مسلمین را به کتاب دعوت میکند و بر مبنای کتاب دستور دارد حکم کند و تذکر بدهد و شما میخواهید در کنار کتاب خدا کتابهای دیگری را که منتسب برسول میکنید بگذارید که این ضد آیات خدا و شرک است
  • Karim Eslami برادر اصغر زاده سوالات من در باره ی احادیثی که دادم شامل شما هم میشود که از باورمندان به احادیث هستید چرا به آنها عمل نمیکنید؟
  • Reza Asgharzadeh آقای اسلامی من فکر می کنم که شما مرا با کسی دیگر اشتباه گرفته اید یا اصلا پست را اشتباه انتخاب نموده اید . برای شما آرزوی سلامتی و بهروزی دارم!

    تکرار می کنم!! آقای اسلامی من جدا نمی دانم که شما درباره چه چیزی سخن می گویید . شاید اصلا مخاطب شما من نباش
    ...دیدن بیشتر
  • Karim Eslami من شما را اشتباه نگرفتم برادر اصغر زاده تکست را میزنم که بدانی Reza Asgharzadeh درود و احسنت بر شما آقای محمد کنجی بر نکته سنجی های عالی تان
  • Reza Asgharzadeh آقای اسلامی گرامی! شب و روزتان خوش!
  • Karim Eslami خدا نگهدارتان
  • Mohammad Khonji اگر از خدا نبود خيلي اختلاف بر سر ان بود
    زكاة دادن و مقدار ان همه بر ان توافق دارن.
  • Reza Asgharzadeh خب ؛ اینک مایلم برای دوستان گرامی تفاوت اطاعت از رسول الله و تبعیت از قرآن را ؛ از دید خودم ؛ توضیحی دهم. اصولا قرآن وسیله برای هدایت است اما راهنما و فرمانده پیامبر است . شاید این مثال ما را به فهم مسأله نزدیک نماید . کتاب قرآن مانند کتاب راهنمایی و رانندگی و نیز تابلوهای راهنمایی در کنار جاده می باشد . اما پیامبر راننده اتوبوس است و ما هم مسافران همان اتوبوس .

    و یا ما هر کدام با اتومبیل شخصی خود در جاده سفر می کنیم و باید از مقررات راهنمایی و رانندگی و نیز علایم کنار جاده (قرآن) تبعیت کنیم . اما از وزیر راه (رسول الله) باید اطاعت کنیم . زیرا او فرمانده است . دقت نمایید . او می تواند اصلا جاده را به عللی که خود بهتر می داند ببندد.

    بنا بر این اطاعت از رسول الله فوق تبعیت از قرآن است!

    سخن بسیار است تا بعد ان شاء الله
  • Mohammad Khonji ايه ٣٧ يونس قبل و بعدش را بخوانيد
  • Mohammad Khonji آمين خدا نگهدار همه باشد.قصد سفر داريد انگار
  • Karim Eslami برادر اصغر زاده شفاف سخن بگویید اطاعت از رسول الله را از کجا می آورید و چگونه از رسول اطاعت میکنید؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر