۱۳۹۵ آذر ۲۴, چهارشنبه

انحرافات سروش از دیدگاه قرآن

اوهام و تخیلات سروش و
انحرافات سروش از دید گاه قرآن

بعنوان کسی که سالهاست در قرآن تدبر و اندیشه کرده ام با شنیدن مطالب آقای سروش بر آن شدم تا برخی از مطالب آقای سروش را که در بیراهه و بدون دانش و آگاهی بر ضد قرآن قلم فرسایی میکنند را بر صاحبان خرد روشن نمایم

برخی از جملات سروش را برایتان دوباره نویسی میکنم تا چنانچه توضیحی از طرف خود ایشان و یا پیروانشان هست مورد قضاوت قرار گیرد که چگونه ایشان قرآن را زاییده ی تخیلات محمد در خواب میداند 

((((( ب. رنگ و بوی فرهنگ عربی و قبائلی در سراسر قرآن و تاریخمندی آن، مثل توصیف 
نعمات بهشتی به گونه ای که اعراب حجاز آن دوران میپسندیدند )حوریان نشسته در 
خیمه ها و(...
ج. آیاتی که با نظریات علمی مدرن تعارض آشکار دارند، چون آسمانهای هفتگانه، و 
خروج نطفه از پشت مرد، و شهابهای آسمانی به منزله تیرهایی که به پیکر شیاطین 
اصابت میکنند و ...که مفسّران جدید برای رهایی از آن، به اصناف تکلّفات روی آورده 
اند و گرهی هم نگشوده اند.
د. احکام فقهی که با عدالت و کرامت آدمی منافات دارند یا بوی خشونت فوق طاقت 
میدهند، چون بریدن دست و پای مفسدان یا در آوردن چشم یا جواز برده داری و...
هـ . پستی و بلندی بالغت قرآن در آیات و سور مختلف، به طوری که پاره ای از متکلّمان 
را وادار کرد تا به »صرفه« روی آورند و قرآن را غیرقابل تقلید ندانند، و منصرف کردن 
متجاسران را به عهده خداوند بگذارند!
و. چهره بشری خداوند در قرآن که گاه غضب می کند و انتقام میگیرد، و گاه خشنود 
میشود و شفقت میورزد و...
مادامی که دست خداوند را در قرآن مستقیماً در کار ببینیم و محمّد)ص( را در تجربه 
وحی، منفعل محض بشماریم و قرآن را محصول علم بیکران باری تعالی بدانیم، این 
معضالت هیچگاه حلّ نخواهد شد. کافی است که ورق را برگردانیم و انسانی الهی را 
فاعل و خالق این اثر سترگ ببینیم که با همه »انسانیّت«اش در قرآن نشسته است و هر 
چه میگوید و میبیند، تجربه ای از افق دید او و در خور ظرفیت خرد و خیال او، و با 
فاعلیّت تامّ و تمام اوست؛ آنگاه مسئله »کالم الهی« حلّ و منحلّ خواهد شد و کالم 
محمّد)ص( به جای کالم خدا خواهد نشست و پستی و بلندی های بالغت و ورود 
فرهنگ عربی و قصور و فتور علمی و ظهور چهره بشری خداوند در قرآن، و ورود 
دعاهایی در قرآن چون سوره حمد )که گفته اند قرآن صاعدست(، تبیین مطبوع و معقول 
خواهد یافت، و معلوم خواهد شد که همه اینها مقتضای انسان بودن مؤلّف آن دفتر فاخر 
است که احوال و اطواری متغیّر دارد، و گاهی بر طارم اعلی مینشیند و گاه تا زیر پای 
خود نمیبیند و با فروتنی تمام میگوید که »من بشری هستم چون شما که دچار وحی 
میشوم«]۱))))))
karim eslami:
karim eslami:
نتیجه گیری آقای سروش از روایتهای تاریخی است که هیچ اعتباری ندارند و او آنها را از تعالیم حوزه های علمیه که از محرفین قرآن هستند اخذ کرده به عبارت زیر از آقای سروش دقت کنید

((((( به گواهی تاریخ، او وقتی به حالت ناهشیاری و بیخویشتنی و استغراق میرفت )که من آن را رؤیا نامیده ام، برای پرهیز از متافیزیک سنگین و دشواری که در دل واژههایی چون
مکاشفه و خیال متصّل و خیال منفصل و ملکوت اعلی و اسفل نشسته است، و برای
اینکه مجهول را با مجهول تبیین نکنم، بلکه وحی مجهول را با رؤیای معلوم معنا کنم(،
چیزهایی میدید و میشنید که پس از بازآمدن، برای یاران بازگو میکرد. یاران آنها را
مینوشتند و یا به حافظه میسپردند و بیست سال پس از وفاتش، آنها را در دفتری گرد
آوردند و نام مصحف بر آن نهادند .لذا زبان محصف محمّد)ص(، زبان عالم ناهشیاری
است )اگرچه ظاهراً به زبان بیداری است و این همان حلقه مفقوده و نکته مغفوله در کار
مفسّران مصحف است(، و قهراً محتاج خوابگزاری است.

کلمه ی حوری برخلاف تصورات سروش که ناشی از دیدگاه سنتی است اصلآ زن نیست و در مطلبی حور و غلمان آن را توضیح داده ام اما سروش آن را تخیلات محمد و نتیجه ی خوابهایش میداند

http://hoghooghezan.blogspot.nl/2012/04/blog-post.html

سروش آسمانهای هفت گانه را در قرآن مطلبی غیر علمی میداند بزرگترین دانشمندان آ سترو فیزیک جرآت گفتن اینکه آسمانهای هفت گانه غیر علمی است را ندارند اما سروش با جهل و عدم آگاهی از دانش فیزیک بخصوص نظریات نوین فیزیک مانند انبساط هستی که دیدگاه های قرآن را تایید میکند در باره ی موضوعی که نمی داند اظهار نظر میکند

احکام خدا را زیر سوال میبرد و میگوید قرآن جواز برده داری میدهد اگر هر کدام از طرفداران سروش یا اعضای فرقه ی سروشیه یک آیه از قرآن بدهند که قرآن جواز برده داری میدهد سروش را تایید کند بنده نیز قرآن را رها و به شما ملحق می شوم در غیر اینصورت بدانید که سروش و پیروانش در جهل و گمراهی آشکاری هستند

و اینکه سروش نتیجه میگیرد که مصحف یعنی همین قرآنی که به آن باور داریم زبان عالم ناهشیاری محمد است که با آیات قرآن در تضاد است زیرا مشرکین و کفار هم برای مقابله ی با قرآن میگفتند که خواب میبیند و قرآن تاکید میکند که او در هشیاری رسول وحی را دید و بر ظن و گمان و غیب و نا هشیار نبود آیاتی از سوره ی تکویر را برایتان میگذارم

 وَمَا صَاحِبُكُم بِمَجْنُونٍ ﴿٢٢﴾
 و یار شما دیوانه نیست ﴿۲۲﴾
 وَلَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ ﴿٢٣﴾
و قطعاً (پیامبر) او را (کسی که وحی می کرد را) در افق روشنی دید ﴿۲۳﴾
 وَمَا هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ ﴿٢٤﴾
و او بر غیب و ناپیدا گمان نکرد ( در عالم خیال و رویا چیزی ندید بلکه هنگام وحی در بیداری و آگاهی و هوشیار بود ) ﴿۲۴﴾
 وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَيْطَانٍ رَّجِيمٍ ﴿٢٥﴾
 و آن (قرآن) سخن شیطان رانده شده نیست ﴿۲۵﴾
 فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ ﴿٢٦﴾
پس به کجا می روید ؟ ﴿۲۶﴾
 إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ﴿٢٧﴾
 آن (قرآن) غیر از تذکری برای جهانیان چیز دیگری نیست  ﴿۲۷﴾
 لِمَن شَاءَ مِنكُمْ أَن يَسْتَقِيمَ ﴿٢٨﴾
برای هر کسی از شما که بخواهد راست و درست شود ﴿۲۸﴾

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر