۱۳۹۲ تیر ۲, یکشنبه

حکم فقط از آن خداست و الله متعال کسی را در حکم خود شریک نمی گرداند چه در دنیا و یا در آخرت
......أَبْصِرْ بِهِ وَأَسْمِعْ مَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا يُشْرِكُ فِي حُكْمِهِ أَحَداً [الكهف : 26] بوسیله ی آن (قرآن) بینا کن و بشنوان که برای آنها غیر از او (خداوند) ولی وجود ندارد و او (خدا) در حکمش احدی را شریک نمی کند 26
در هیچ یک از آیات قرآن حکمی غیر از حکم الله متعال نیست و هرکس باور به حکمی غیر از حکم الله متعال را داشته باشد کافر . فاسق و ظالم است ان الشرک لظلم عظیم دوستان عزیز مطلبی را برادرم علی خیری برای من نگاشته که ترجیح دادم برای روشن شدن و تنویر افکار این مطلب را در پستی جدا گانه با شما عزیزان به اشتراک بگذارم عین نظر برادرم علی خیری را اینجا میگذارم
(((( سلام برادرم آقای اسلامی! و تشکر از مطالبتان!متاسفانه استدلال شما دقیق نیست! اینکه رسول نتواند متشرع باشد حرف صحیحی نخواهد بود! طبق نظر شما پس برخی انبیاء هم که حکمی کرده اند مشرکند!! و داود و سلیمان اذ یحکمان فی الحرث اذ نفشت فیه غنم القوم و کنا لحکمهم شاهدین(الانبیاء 98)
بله حکم از آن خداست اما خداوند صلاحیت حکم و حکمیت را به دیگران هم میدهد و منافاتی با حکم او ندارد!
چنانچه این ویژگی را به لوط هم داده: و لوطا اتیناه حکما و علما.. ))))
و علیکم السلام برادر خیری سپاس از توجه شما به اعتقاد من مستند به آیات قرآن در قرآن فقط خداست که حکم میکند و حکم و حکمت را بر هر کس بخواهد اعطا میکند تا بر اساس حکم الله حکم کنند و تمام پیامبران بر اساس حکم خدا حکم میکردند و مجاز به دادن حکمی غیر از حکم الله و بر مبنای نظرات خودشان نبودند و هیچ پیامبری حکمی نداده و بر مبنای نظرات و هوای نفسش حکم نکرده و اگر مانند داوود حکمی به اشتباه داده متوجه اشتباهش شده و در باره ی داوود که آیه را دادید بدانید که در فتنه افتادند و سلیمان این فتنه را فهمید برای روشن شدن به حکمی که داوود میدهد و متوجه میشود که در فتنه افتاده در سوره ی ص دقت کنید
إِذْ دَخَلُوا عَلَى دَاوُودَ فَفَزِعَ مِنْهُمْ قَالُوا لَا تَخَفْ خَصْمَانِ بَغَى بَعْضُنَا عَلَى بَعْضٍ فَاحْكُم بَيْنَنَا بِالْحَقِّ وَلَا تُشْطِطْ وَاهْدِنَا إِلَى سَوَاء الصِّرَاطِ [صـ : 22] إِنَّ هَذَا أَخِي لَهُ تِسْعٌ وَتِسْعُونَ نَعْجَةً وَلِيَ نَعْجَةٌ وَاحِدَةٌ فَقَالَ أَكْفِلْنِيهَا وَعَزَّنِي فِي الْخِطَابِ [صـ : 23] قَالَ لَقَدْ ظَلَمَكَ بِسُؤَالِ نَعْجَتِكَ إِلَى نِعَاجِهِ وَإِنَّ كَثِيراً مِّنْ الْخُلَطَاء لَيَبْغِي بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَقَلِيلٌ مَّا هُمْ وَظَنَّ دَاوُودُ أَنَّمَا فَتَنَّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَخَرَّ رَاكِعاً وَأَنَابَ [صـ : 24] فَغَفَرْنَا لَهُ ذَلِكَ وَإِنَّ لَهُ عِندَنَا لَزُلْفَى وَحُسْنَ مَآبٍ [صـ : 25] وقتی که بر داوود داخل شدند و او از آنها ترسید گفتند : نترس ما در هر دو دشمن یکدیگریم که بعضی از ما بر بعضی دیگر تجاوز کرده اند پس میان ما به حق حکم کن و از حق دور نشوو ما را بسوی راه برابری راهنمایی کن 32 البته این برادر من است که او نودو نه گوسفند دارد و من هم فقط یک گوسفند دارم و به من گفته آن (یک گوسفند) را هم به من واگذار کن و (ای داوود) درسخن رو در رو من را تقویت کن (کمک کن) 23 گفت البته با خواستن گوسفن تو بسوی گوسفندانش به تو ظلم کرده و البته بسیاری از شریکان بعضی از آنها بر بعضی دیگر ستم میکنند مگر کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام کردند و تعداد آنها هم کم است و داوود پنداشت (که با این قضاوت یک طرفه و عجولانه) به فتنه افتاد ه (و گمراه شده) و از پروردگارش طلب بخشش کرد و به رکوع افتاد و توبه کرد 24 و آن (قضاوت) را برای او آمرزید یم و البته او در پیشگاه ما دارای منزلت است و جایگاهی نیکو دارد 25
اگر در این آیات خوب دقت کنید در خواهید یافت که این نتیجه ی حکم داوود است در قرآن که در فتنه افتاد و فهمید که بر اساس هوای نفس حکم کرده و نه بر مبنای حکم خدا در کتاب برای روشن شدن دلایل به آیاتی اندک از قرآن اشاره میکنم و چنانچه شما آیه ای مبنی بر پذیرش حکم غیر از خدا در قرآن دارید مستند بنویسید برادر
وَاتَّبِعْ مَا يُوحَى إِلَيْكَ وَاصْبِرْ حَتَّىَ يَحْكُمَ اللّهُ وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ [يونس : 109] و فقط از آنچه بسویت وحی میشود پیروی کن و صبر کن تا زمانیکه خدا حکم کند و او بهترین حکم کننده هاست 109
......... إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلّهِ يَقُصُّ الْحَقَّ وَهُوَ خَيْرُ الْفَاصِلِينَ [الأنعام : 57] 56 هیچ حکمی نیست مگر آنکه مخصوص خداوند است حقیقت را نقل میکند و او بهترین جدا کننده هاست 57
........ إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلّهِ أَمَرَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَـكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ [يوسف : 40] هیچ حکمی نیست مگرآنکه برای خداست (و کسی غیر از خدا نمی تواند حکم الهی را بدهد) دستور داد کسی را غیر از او نپرستید آنست آن دین استوار و محکم و لیکن بیشتر مردم آن را نمیدانند 40
....... إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَعَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ [يوسف : 67] هیچ حکمی نیست مگر آنکه از جانب خدا باشد بر او توکل کردم و بر او باید توکل کنند توکل کننده گان 67
وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِناً عَلَيْهِ فَاحْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ وَلاَ تَتَّبِعْ أَهْوَاءهُمْ عَمَّا جَاءكَ مِنَ الْحَقِّ .............[المائدة : 48] و فرستاديم بسوي تو كتاب را به حق تصديق كننده اي به آنچه در حضور آن است از كتاب و نگهباني بر آن (کتاب) پس ميان آنها حكم كن بر اساس آنچه خدا نازل كرده از آنچه براي تو از حقيقت آمد و از هوس هايشان پيروي نكن. ......... 48
إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللّهُ وَلاَ تَكُن لِّلْخَآئِنِينَ خَصِيماً [النساء : 105] به یقین ما به سوی تو کتاب را به حق فرستادیم تا بین مردم حکم کنی بدان چه که خدا به تو نشان داد و برای خیانت کاران دشمنی کننده ای نباش (105)
وَهُوَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْحَمْدُ فِي الْأُولَى وَالْآخِرَةِ وَلَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ [القصص : 70]
وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ [القصص : 88]
ذَلِكُم بِأَنَّهُ إِذَا دُعِيَ اللَّهُ وَحْدَهُ كَفَرْتُمْ وَإِن يُشْرَكْ بِهِ تُؤْمِنُوا فَالْحُكْمُ لِلَّهِ الْعَلِيِّ الْكَبِيرِ [غافر : 12] آن برای آنست وقتی که خدا به یگانگی خوانده می شد شما انکار می کردید و وقتی با او شریکانی قرار داده میشد شما (شرک را) باور می کردید و حکم مخصوص خدای بزرگ برتر است 12
وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ حِينَ تَقُومُ [الطور : 48]
..........وَإِنَّ رَبَّكَ لَيَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُواْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ [النحل : 124] ........ و البته پروردگارت روز قیامت میان آنها حکم میکند در باره ی آنچه درآن اختلاف میکردند 124
اللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ [الحج : 69] خداست که در روز قیامت میان شما حکم میکند در باره ی آن چیز هایی که در آن اختلاف می کردید 69
برادر گرامی اینها نمونه های کمی از آیات است که در قران موجود است و حکم را در دنیا و آخرت فقط از آن خدا میداند و هرکس برخلاف حکم خدا حکم کند کافر ظالم و فاسق است
.......وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ [المائدة : 44]......... و هركس به آنچه خدا نازل کرده است حكم نكند پس آنها كافر هستند 44
.......َمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ [المائدة : 45]........ و هر كس بر اساس آنچه خدا نازل كرده است حكم نكند پس آنها ستمگران هستند 45
.......مَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ [المائدة : 47]........ و هركس به آنچه خدا نازل كرده حكم نكند پس آنها گمراه هستند 47
نمی‌پسندم · · Unfollow Post · · در تاریخ ‏ژوئن 19‏ و ساعت ‏12:07‏

  • شما، ‏‎Narges Alirezaee‎‏، ‏‎Amatallah Fatima Ibraheemi‎‏ و ‏‎Tarigh Nejat‎‏ این را می‌پسندید.
  • Mahdy Azizi دوست عزیز منتظر باش تا یه پست در رد این نظریت بنویسم.
  • Mahdy Azizi اقای اسلامی لطفا راهنماییم کن.!چرا خدا حکم بعضی از افراد رو تو ایات واجبه الاطاعه کرده! جدی میگم راهنماببم کن.ممنون
  • Ali Kh سلام برادر اسلامی و تشکر از پاسختان! آیاتی که شما ذکر کرده اید تشریع شده خداوند و منحصر به اوست چنانچه احدی نمیتواند در حکم او شریک شود! اما حکم رسول را خداوند تایید و تذکر داده و به او فرمان داده که به عدالت حکمیت کند: سماعون للکذب اکالون للسحت فان جاءوک فاحکم بینهم.. یا داوود انا جعلناک خلیفه فی الارض فاحکم بین الناس بالحق و لا تتبع الهوی .. ثم الی مرجعکم فاحکم بینکم فیما کنتم فیه تختلفون.. میبنید که صدور حکم الرسول از جانب صاحب حکم یعنی خداوند متعال ابلاغ شده! گرچه رسول میتواند در منازعات هم از حکم الله بهره ببرد: و انزلنا الیک الکتاب بالحق مصدقا لما بین یدیه من الکتاب و مهیمنا علیه فاحکم بینهم بما انزل الله .. ملاحضه میکنید که "حکم" و"حکم بما انزل الله"در کنار هم پیوست شده و این همان وجوب اطاعت است: قل اطیعوا الله و الرسول فان تولوا فان الله لا یحب الکافرین.. دقت کنید که حکم بما انزل الله و حکم الرسول بدون اصل اطاعت معنایی ندارد و متمردان اطاعت از خدا و رسول طبق این آیه کافرند!
  • Mahdy Azizi من هم قبول دارم حکم خاص خدا هست! ولی شما منکر این میشین که انسان هم حکم کند.بنده هم از ایات صید و تحکیم بهتون اثبات کردم که انسان هم میتونه حکم کنه! ولی کو گوش شنوا
  • Mahdy Azizi اقای خیری به غیر از حکم رسول و پیامبران ع انسان های عادی هم میتونند صاحب حکم باشند بر اساس اون ایات!
  • Ali Kh اما مشروعیت حکم محمد ص همانست که در قرآن هم تصدیق شده و در زمره فاحکم بینهم اشاره شده بالا قرار میگیرد! دقت کنید: و ما اتاکم الرسول فخذوه و نهاکم عنه فانتهوا..سوال من اینست که اگر حکم دادن غیر خداوند شرک و کفر است چرا باید از نهی و امر رسولش در قرآن و اصل اطاعت از آن سخن گفته شده است!؟
  • Mahdy Azizi بله برادر خیری من هم موافق دیدگاهای تو هستم. ولی ایشون اصلا حکم بشر رو قبول نداره و میگه شرک هست! اما زمانی شرک هست که مخالف کتاب الله باشد چون( ان الحکم الا لله )
  • Mahdy Azizi ولی ایشون به دلیل بی آگاهی از قران ما انزل الله و غیر ما انزل الله رو قاطی کرده!
  • Ali Kh مساله سوم و آخری که به ذهنم میاید اینست که خداوند به لوط اجازه حکم میدهد: و لوطا اتیناه حکما و علما و نجینا من القریه التی کانت تعمل الخبائث انهم کانوا قوم سوء فاسقین.. یا همانطور که آقای عزیزی قبلا هم ذکر کرد حتی دو شاهد عادل هم میتوانند حکم به اصلاح دو زوج دهند: و ان خفتم شقاق بینهما فابعثوا حکما من اهله و حکما من اهلها..
  • Ali Kh بله آقای عزیزی! منظور و اولویت من در ذکر فعلا حکم منزل الهی و حکم نبوی است! وگرنه که حکم دادن عادلان صدق بارز قرآن را دارد چنانچه آیه 35 نساء مؤید آنست!
  • Ali Kh مسأله بعدی نیز اینست که حکم رسول نمیتواند در بردارنده هوی و بدور از حق باشد!
  • Mahdy Azizi چون رسول ص بهتر از هر کسی حالی شده بود که ( ان الحکم الا لله )
  • Amatallah Fatima Ibraheemi برادر خیری یکی از صفات نبیین و مرسلین داشتن حکمت خاصی از جانب خداوند متعال است این حکمت خاص در شرایط ایمانی خاصی به مومنین هم داده میشود و در اموز زندگی از آن بهره می برند اما دین و تشریع یک امر ثابت و فرازمانی ست و به تمام علم و حکمت وصف دین و تشریع داده نمیشود
  • Amatallah Fatima Ibraheemi (يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ) [سورة البقرة : 269] بواسطة @QuranAndroid
  • Amatallah Fatima Ibraheemi (وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ ۚ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ) [سورة لقمان : 12] بواسطة @QuranAndroid
  • Amatallah Fatima Ibraheemi مؤمنين در ارتباط با هم رحيم هستند و اینطور نیست که روزانه رسولی آنان را تذکر میدهد که با علی و نقی و زری و نرگس و ژیلا رحیم باشید! مادر تریزا در حال. کمک و یاری به محرومین زندگی شو گذروند بدون اینکه بگه من به کافران کمک نمیکنم!! اما در دنیای مذهب زده ی اسلامی هرگاه اهل یک مذهب دچار مصیبت میشوند که کودک و پیر و جوان آسیب می بینند احساس شادی می کنند و این انحراف از حکمت رسولان به سبب دور شدن از خط مشی رسولان در ارتباط با مردمان دنیاست
  • Ali Kh حکمت مصدری است که به تمام انبیاء ارزانی داده شده از ابراهیم گرفته تا محمد ص! دقت کنید که معمولا هم با بعد از کتاب نقل میشود: اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم یتلو علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه.. حکمت مورد نظر قرآن بالغه است برای انذار: حکمه بالغه فما تغن النذر. اما حکم رسول تشریعی است و با همین حکمت داده شده خداوندی است که حکم رسول نمیتواند ضد وحی و حکم الله باشد!
  • Amatallah Fatima Ibraheemi (هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ) [سورة الجمعة : 2] بواسطة @QuranAndroid
  • Ali Kh فاحکم بینهم مورد دستور خداوند به رسول,خاص است و تخصیصی به غیر ندارد! حکمت پس زمینه تربیت و آماده سازی رسول برای حکم بین اتباعش خواهد بود!
  • Amatallah Fatima Ibraheemi در اینجا همانطور که تلاوت آیات توسط رسول به صورت مضارع و در حال استمرار ذکر شده تعلیم کتاب و حکمت نیز بصورت استمراری ذکر شده زیرا با آموزاندن الفبای دین الهی حکمت سرشار الهی را می توان از کتب وحی و همچنین از آیات موجود در خلقت و کون نیز بدست آورد
  • Amatallah Fatima Ibraheemi در سوره ی لقمان به خوبی صورت و شکل حکمت آموزی لقمان بیان شده که دوری از شرک و شناخت حق خداوند متعال است
  • Amatallah Fatima Ibraheemi و حکمت در میان مومنین تا قیامت ساعت در جریان است و غیاب رسول مانع این چشمه ی الهی نمیشود
  • Ali Kh جالب است علاوه بر تربیت رسول بواسطه کتاب و حکمت وظیفه ی دیگر رسول ابلاغ و آموزش این حکمت به اتباعش هم میباشد:کما ارسلنا فیکم رسولا منکم یتلو علیکم آیاتنا ویزکیکم و یعلمکم الکتاب و الحکمه ویعلمکم ما لم تکونوا تعلمون..
  • Reza Asgharzadeh خانم ابراهیمی سلام

    آیا شما اطاعت را فقط از الله و نیز حکم الله یا سخن خدا بطور کلی را در کتاب الله می دانید؟
  • Ali Kh و یکی از این جلوه های حکمت آموز "اسوه حسنه"شدن رسول است تا اتباع علاوه بر" کتاب " ",حکمت" و سیره او را ببینند , و به آن اقتدا کنند! و این حکمت همان سنت و سیره رسول هم خواهد شد!
  • Ali Kh در کتاب و حکمه دقت کنید خواهرم! مشمولات و ملزومات هر دو کاملا بر قرآن و سنت تطبیق میکند!
  • Amatallah Fatima Ibraheemi سلام آقای اصغرزاده ، درحال حاضر که کتاب خدا و دین و شریعت الهی تکمیل شده و سوره ای درحال نزول نیست تا رسولش را اطاعت کنم تنها تبعیت از این اثر عظیم یعنی کتاب وحی بر ما واجب است و سنت هم حفظ ثوابت حقیقی دین است نه نوشته ها و کتابهای غیروحی
  • Reza Asgharzadeh سلام خانم ابراهیمی . لطفا " حکم الله " یعنی " سخن خدا " بطور کلی ( ونه الزاما قوانین تشریعی ) را تعریف بفرمایید . متشکرم .
  • Reza Asgharzadeh تعریف حکم الله یا کلام الله چیست؟
  • Amatallah Fatima Ibraheemi آقای اصغرزاده خالق ما را بر فطرت سالم و عقلی که بر نفس بشری مسلط است خلق کرده پس نمی توان خلاف این فطرت و عقل چیزی بر خود تحمیل کنیم؛ قبول حکم خدا یا سخن خدا کار آسانی نیست بلکه ادعای بزرگی هم بوده برای همین رسول الله تکذیب میشده و او را یک فرد ساحر و صاحب کلام و هنرمند و شاعر تهمت می زدند! یعنی خود رسول هم برای اثبات اینکه ناقل سخن خداست واقعا زجرها کشیده. ؛ در این زمان هم اگر محمد رسول الله در میان مان بود همین تهمتها در جریان بود و تنها وجود رسول کافی نبود! تنها اثبات کلام الله بودن کتاب وابسته به نوع و کیفیت سخن است نه شخص مدعی و گوینده یعنی این سخن بایستی دارای صفاتی باشد که شنونده را قانع کند که گوینده از خودش نبافیده و واقعا از سوی خالق نازل شده؛ درک این حقیقت فقط در سایه ی مطالعه و تدبر سخنان خدا ممکن است و مطالعه ی سخن خدا حاجت به علم و درک عمیق دارد
  • Reza Asgharzadeh خانم ابراهیمی شما به پرسش بنده پاسخ ندادید! تعریف حکم الله یا کلام الله چیست؟
  • Amatallah Fatima Ibraheemi یعنی حکم و کلام از سوی الله باشد
  • Reza Asgharzadeh خانم ابراهیمی اجازه دهید که اینگونه بپرسم : دلیل قرآن برای اینکه " کلام الله " است چیست؟
  • Karim Eslami برادر خیری فحکم بینهم خاص رسول نیست زیرا در قرآن به تمام مومنین دستور میدهد ...... وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُواْ بِالْعَدْلِ إِنَّ اللّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ إِنَّ اللّهَ كَانَ سَمِيعاً بَصِيراً [النساء : 58]
  • Karim Eslami واین عدل مبنایش حکم خداست و به اعتقاد من تفکر من و شما در یک جهت است هر آنچه خدا مورد نیاز بشر برای فهم دین و احکام آن است را به ما داده ممکگن است ما در حکم دادن اشتباه کنیم و با رجوع به احکام خدا انها را تصحیح میکنیم
  • Karim Eslami قرآن کتاب تدبر و تفکر و اندیشه و عقلانیت است پیامبر می گوید من از تکلیف کننده ها نیستم بر خلاف ملایان و ماموستاها که برای مردم تکلیف تععین میکنند تکلیف نیز به عهده ی خداوند است >>> قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ [صـ : 86]
  • Karim Eslami و برادر باید بگویم که معنی حکمت بر گرفته از ریشه ی حکم همان احکام الهی میباشد http://www.quranmoslems.blogspot.com/2013/01/blog-post.html

    quranmoslems.blogspot.com
    بنام خدای بخشاینده بخشنده (1) حمد و سپاس فقط مخصوص خدا پروردگار جهانها میباشد( 2...ادامه ...
  • Karim Eslami Ali Kh مساله سوم و آخری که به ذهنم میاید اینست که خداوند به لوط اجازه حکم میدهد: و لوطا اتیناه حکما و علما و نجینا من القریه التی کانت تعمل الخبائث انهم کانوا قوم سوء فاسقین.. )))))) برادر عزیزم در اینجا به لوط حکم خدا داده شده نه اینکه از جانب خودش حکم کند چنین مجوزی نیست به سایر پیامبران هم چنین حکمی داده شده
  • Karim Eslami أُوْلَـئِكَ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ فَإِن يَكْفُرْ بِهَا هَـؤُلاء فَقَدْ وَكَّلْنَا بِهَا قَوْماً لَّيْسُواْ بِهَا بِكَافِرِينَ [الأنعام : 89]
  • Karim Eslami وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَيْنَاهُ حُكْماً وَعِلْماً وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ [يوسف : 22]
  • Karim Eslami يَا يَحْيَى خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيّاً [مريم : 12]
  • Karim Eslami وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَى آتَيْنَاهُ حُكْماً وَعِلْماً وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ [القصص : 14]
  • Karim Eslami در تمام آیات فوق منظور اینست که آنها (پیامبران) حکم خدا را دریافت کرده اند و نه اینکه میتوانند حکمی صادر کنند
  • Karim Eslami Mahdy Azizi اقای اسلامی لطفا راهنماییم کن.!چرا خدا حکم بعضی از افراد رو تو ایات واجبه الاطاعه کرده! جدی میگم راهنماببم کن.ممنون (((( مهدی جان در کدام آیات؟))))
  • Mahdy Azizi سلام ایات صید و آیات تحکیم بین زن و شوهر؟
  • Mahdy Azizi ﺳﻮﺭﻩ ﻧﺴﺎﺀ ﺁﻳﻪ 35 ﻣﺘﻦ ﺁﻳﻪ : ﻭَﺇِﻥْ ﺧِﻔْﺘُﻢْ ﺷِﻘَﺎﻕَ ﺑَﻴْﻨِﻬِﻤَﺎ ﻓَﺎﺑْﻌَﺜُﻮﺍْ ﺣَﻜَﻤﺎً ﻣِّﻦْ ﺃَﻫْﻠِﻪِ ﻭَﺣَﻜَﻤﺎً ﻣِّﻦْ ﺃَﻫْﻠِﻬَﺎ ﺇِﻥ ﻳُﺮِﻳﺪَﺍ ﺇِﺻْﻼَﺣﺎً ﻳُﻮَﻓِّﻖِ ﺍﻟﻠّﻪُ ﺑَﻴْﻨَﻬُﻤَﺎ ﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠِﻴﻤﺎً ﺧَﺒِﻴﺮﺍً ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﻭ ﺍﮔﺮ ( ﻣﻴﺎﻥ ﺯﻥ ﻭ ﺷﻮﻫﺮ ﺍﺧﺘﻼﻓﻲ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﻭ ) ﺗﺮﺳﻴﺪﻳﺪ ( ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺑﺎﻋﺚ ) ﺟﺪﺍﺋﻲ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺷﻮﺩ ، ﺩﺍﻭﺭﻱ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺷﻮﻫﺮ ، ﻭ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﻤﺴﺮ ( ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﻓﻊ ﻭ ﺭﺟﻮﻉ ﺍﺧﺘﻼﻑ ) ﺑﻔﺮﺳﺘﻴﺪ . ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺩﺍﻭﺭ ﺟﻮﻳﺎﻱ ﺍﺻﻼﺡ ﺑﺎﺷﻨﺪ ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺭﺍ ( ﻛﻤﻚ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺩﻭ ﻛﺎﺭ : ﺳﺎﺯﺵ ﻧﻴﻚ ﻭ ﺧﺪﺍﭘﺴﻨﺪﺍﻧﻪ ، ﻳﺎ ﺟﺪﺍﺋﻲ ﺯﻳﺒﺎ ﻭ ﻣﻌﻘﻮﻻﻧﻪ ) ﻣﻮﻓّﻖ ﻣﻲﮔﺮﺩﺍﻧﺪ . ﺑﻴﮕﻤﺎﻥ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻄّﻠﻊ( ﺑﺮ ﻇﺎﻫﺮ ﻭ ﺑﺎﻃﻦ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﻭ ) ﺁﮔﺎﻩ ( ﺍﺯ ﻧﻴّﺎﺕ ﻫﻤﮕﺎﻥ )ﺍﺳﺖ .
  • Mahdy Azizi ﻭَﺇِﻥْ ﺧِﻔْﺘُﻢْ ﺷِﻘَﺎﻕَ ﺑَﻴْﻨِﻬِﻤَﺎ ﻓَﺎﺑْﻌَﺜُﻮﺍْ ﺣَﻜَﻤﺎً ﻣِّﻦْ ﺃَﻫْﻠِﻪِ ﻭَﺣَﻜَﻤﺎً ﻣِّﻦْ ﺃَﻫْﻠِﻬَﺎ
  • Mahdy Azizi سوره مایده آیه 95 ﻣﺘﻦ ﺁﻳﻪ :
    ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍْ ﻻَ ﺗَﻘْﺘُﻠُﻮﺍْ ﺍﻟﺼَّﻴْﺪَ ﻭَﺃَﻧﺘُﻢْ ﺣُﺮُﻡٌ ﻭَﻣَﻦ ﻗَﺘَﻠَﻪُ ﻣِﻨﻜُﻢ ﻣُّﺘَﻌَﻤِّﺪﺍً ﻓَﺠَﺰَﺍﺀ ﻣِّﺜْﻞُ ﻣَﺎ ﻗَﺘَﻞَ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻨَّﻌَﻢِ ﻳَﺤْﻜُﻢُ ﺑِﻪِ ﺫَﻭَﺍ ﻋَﺪْﻝٍ ﻣِّﻨﻜُﻢْ ﻫَﺪْﻳﺎً ﺑَﺎﻟِﻎَ ﺍﻟْﻜَﻌْﺒَﺔِ ﺃَﻭْ ﻛَﻔَّﺎﺭَﺓٌ ﻃَﻌَﺎﻡُ ﻣَﺴَﺎﻛِﻴﻦَ ﺃَﻭ ﻋَﺪْﻝُ ﺫَﻟِﻚَ ﺻِﻴَﺎﻣﺎً ﻟِّﻴَﺬُﻭﻕَ ﻭَﺑَﺎﻝَ ﺃَﻣْﺮِﻩِ ﻋَﻔَﺎ ﺍﻟﻠّﻪُ ﻋَﻤَّﺎ ﺳَﻠَﻒ ﻭَﻣَﻦْ ﻋَﺎﺩَ ﻓَﻴَﻨﺘَﻘِﻢُ ﺍﻟﻠّﻪُ ﻣِﻨْﻪُ ﻭَﺍﻟﻠّﻪُ ﻋَﺰِﻳﺰٌ ﺫُﻭ انتقام
  • Mahdy Azizi ً ﻓَﺠَﺰَﺍﺀ ﻣِّﺜْﻞُ ﻣَﺎﻗَﺘَﻞَ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻨَّﻌَﻢِ ﻳَﺤْﻜُﻢُ ﺑِﻪِ ﺫَﻭَﺍ ﻋَﺪْﻝ
  • Karim Eslami و بدانید که حکم این دو داور واجب الاطاعه نیست برادر عزیز
  • Karim Eslami ترجمه شما از دید من نقص دارد که ضمیر یریدا را به دو داور ربط میدهید زیرا زن و شوهر باید بخواهند که ادامه ی زندگی بدهند ترجمه ی من چنین است >>>> واگر از ناسازگاری میان آن دو (زن و شوهر) ترس دارید پس یک حاکم از خانواده مرد و یک حاکم از خانواده زن انتخاب کنید اگر آنها خواستار صلح و آشتی باشند خدا بین آندونفر را به توافق میرساند به یقین خدا دانای آگاه است(35)
  • Karim Eslami و بدانید که حکم این دو داور واجب الاطاعه نیست برادر عزیز
  • Mahdy Azizi برادرم نمیخوای قبول کنی من نمیتونم کاری برات بکنم.
  • Mahdy Azizi ﻭَﺇِﻥْ ﺧِﻔْﺘُﻢْ ﺷِﻘَﺎﻕَ ﺑَﻴْﻨِﻬِﻤَﺎ ﻓَﺎﺑْﻌَﺜُﻮﺍْ ﺣَﻜَﻤﺎً ﻣِّﻦْ ﺃَﻫْﻠِﻪِ ﻭَﺣَﻜَﻤﺎً ﻣِّﻦْ ﺃَﻫْﻠِﻬَﺎ
  • Karim Eslami یعنی زن و شوهر در صورت توافق میان خود را اصلاح میکنند و دو داور نظر مشورتی است و پذیرش حکم دلبخواهی است و این با احکام خدا فرق دارد
  • Mahdy Azizi این معنای نص و آشکار آیه هست که خدا گفته داوری از طرف زن و داوری از طرف مرد!ﻭ ﺍﮔﺮ ( ﻣﻴﺎﻥ ﺯﻥ ﻭ ﺷﻮﻫﺮ ﺍﺧﺘﻼﻓﻲ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﻭ ) ﺗﺮﺳﻴﺪﻳﺪ ( ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺑﺎﻋﺚ ) ﺟﺪﺍﺋﻲ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺷﻮﺩ ، ﺩﺍﻭﺭﻱ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺷﻮﻫﺮ ، ﻭ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﻤﺴﺮ ( ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﻓﻊ ﻭ ﺭﺟﻮﻉ ﺍﺧﺘﻼﻑ ) ﺑﻔﺮﺳﺘﻴﺪ
  • Karim Eslami ﻓَﺠَﺰَﺍﺀ ﻣِّﺜْﻞُ ﻣَﺎﻗَﺘَﻞَ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻨَّﻌَﻢِ ﻳَﺤْﻜُﻢُ ﺑِﻪِ ﺫَﻭَﺍ ﻋَﺪْﻝ برادر عزیز دقت کنید که تمام این احکام قابل اعتراض ئو داوری مجدد است و حکم قطعی خداوند نیست برایتان مثال داوود را زدم که در دادن حکم مرتکب اشتباه شد و استغفار کرد
  • Karim Eslami قَالَ لَقَدْ ظَلَمَكَ بِسُؤَالِ نَعْجَتِكَ إِلَى نِعَاجِهِ وَإِنَّ كَثِيراً مِّنْ الْخُلَطَاء لَيَبْغِي بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَقَلِيلٌ مَّا هُمْ وَظَنَّ دَاوُودُ أَنَّمَا فَتَنَّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَخَرَّ رَاكِعاً وَأَنَابَ [صـ : 24]
  • Mahdy Azizi برادرم نمیخوام قبول کنی! ولی دقت کن اگه واجبه الاطاعه هم نباشه خدا که دستور به حکم ان دو نفر عادل رو داده.
  • Mahdy Azizi برادرم مگه من گفتم انسان دچار اشتباه نمیشود!
  • Karim Eslami إِذْ دَخَلُوا عَلَى دَاوُودَ فَفَزِعَ مِنْهُمْ قَالُوا لَا تَخَفْ خَصْمَانِ بَغَى بَعْضُنَا عَلَى بَعْضٍ فَاحْكُم بَيْنَنَا بِالْحَقِّ وَلَا تُشْطِطْ وَاهْدِنَا إِلَى سَوَاء الصِّرَاطِ [صـ : 22]
  • Mahdy Azizi و اما بزار تا من تفسیر خودم رو از ( ان الحکم الا لله ) بکنم؟
  • Karim Eslami حکمت و احکامی که خدا برای مومنین قرار میدهد واجب الاطاعه هستند و کسی در مقابل آنها از خود اختیاری ندارد و تغییر می یابد اما شما میتوانید عدالت قاضی را نیز زیر سوال ببری و شاهدان دیگری را اختیار کنی
  • Karim Eslami http://www.qurantarjome.blogspot.com/

    qurantarjome.blogspot.com
    اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ(3)الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ(4)عَلَّمَ الْإِنسَان...ادامه ...
  • Mahdy Azizi ( ان الحکم الا لله ) یعنی حکم و امر خاص خدا هست یا در سوره اعراف( الا له الخلق و الامر ) خلق و امر خاص خدا هست.قرآن گفته خطاب به مومنین( یا ایها الذین آمنو اطیعو الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم ).خدا خودش دستور داده که ( اطاعت بشه از الله یعنی( کتاب الله ) و از رسول ص یعنی( سنت ).به نص قرآن اطاعت از این دو حکم واجب هست و اعراض ازش گناه. پس باید تمام تنازعتمان را به دو منبع تشریع قران و سنت برگردانیم .پس ما انزل الله یعنی حکمی که مطابق قران و سنت باشد! اگر هر فردی حکمی بدهد که مخالف این دو منبع تشریع نباشد و مواففش باشد ما انزل الله هست و دچار شرک نمیشیم چون حکممان رو از قران و سنت داده ایم و اگر اینجوری شد پس( ان الحکم الا لله ) حفظ شده.هر کسی میتواند حکم کند اما به ما انزل الله که میشود همان کتاب الله و سنت.و هر حکمی مخالف این دو بود شرک هست چون( ان الحکم الا لله ) برای همین سنت هم ( ان الحکم الا لله ) هست چون خداوند در قران خودش دستور به اطاعتش داده،یعنی موقعی از سنت حکمی دادیم در واقع ( ان الحکم الا لله ) هست چون خدا امر به اطاعتش کرده و زندگیم نباید خالی از اطاعتش باشد.پس هر حکمی مخالف ان دو منبع تشریع بود شرک هست چون( ان الحکم الا لله ).پس هر کسی میتونه حکم کنه اما مطابق با قران و سنت.
  • Mahdy Azizi هر کسی میتونه حکم بده اما مطابق با قران و سنت و در این شرایط( ان الحکم الا لله ) حفظ شده.
  • Mahdy Azizi میبینیم در ایات صید و تحکیم خدا خودش گفتم دو داور عادل انتخاب کنید که در بینتان حکم کند!!اینها به ما انزل الله حکم میکنند برای همین شرک نیست و معلومه( ان الحکم الا لله ) حفظ شده وگرنه خدا نمیگفت حکم کنید!
  • Ali Kh جزاک الله خیرا برادرم! من هم همین را میگویم که حکم الرسول هم مانند حدیث نمیتواند متضاد با وحی باشد! حکمت وسیله ی تعلیم رسول است برای خود و تعلیم امت! هر کجا که نیاز به حکم کردن بر اساس حکم بما انزل الله ذکر شده است و با صراحت برآن تاکید شده! و درجایی دیگر هم حکم دادن غیر بما انزل الله هم بارها ذکر شده است! قبول دارم که حق میتواند کتاب هم باشد! و اگر حکم داود و سلیمان غیر آن و در مخالفت با وحی بود و تذکر شنید خداوند با حکمت و اصلاح او را متقاعد کرد و به او میگوید: یا داوود انا جعلناک خلیفه فی الارض فاحکم بین الناس بالحق و لاتتبع هوی.. پس با این اوصاف و در تایید آیات ذکر شده شما در کامنتتان،حکم الرسول وجود دارد و خداوند به انبیاء ارزانی داده که با دو معیار حق(بالحق) و عدم تبعیت از هوی(ولا تتبع الهوی) اجرا میشود! امیدوارم با دید روشن و نگاهی فراخ مانع از تحجری بنام خوارج و مکانی بنام نهروان شویم!
  • Karim Eslami ذَلِكَ بِأَنَّ اللّهَ نَزَّلَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُواْ فِي الْكِتَابِ لَفِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ [البقرة : 176]
  • Karim Eslami برادر خیری حق همان کتاب است و عدل همان احکام خداست و رسول در حوزه ی دین خدا نمی تواند حکمی از خود صادر کند و باید صبر کند تا خدا حکم کند >>> وَاتَّبِعْ مَا يُوحَى إِلَيْكَ وَاصْبِرْ حَتَّىَ يَحْكُمَ اللّهُ وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ [يونس : 109]
  • Karim Eslami إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيراً وَنَذِيراً وَلاَ تُسْأَلُ عَنْ أَصْحَابِ الْجَحِيمِ [البقرة : 119]
  • Karim Eslami تِلْكَ آيَاتُ اللّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ وَإِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ [البقرة : 252]
  • Karim Eslami نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنزَلَ التَّوْرَاةَ وَالإِنجِيلَ [آل عمران : 3]
  • Karim Eslami تِلْكَ آيَاتُ اللّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ وَمَا اللّهُ يُرِيدُ ظُلْماً لِّلْعَالَمِينَ [آل عمران : 108]
  • Karim Eslami تِلْكَ آيَاتُ اللّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ وَمَا اللّهُ يُرِيدُ ظُلْماً لِّلْعَالَمِينَ [آل عمران : 108]
  • Karim Eslami بیش از دویست آیه در قران این مطلب را تایید میکند برادر خیری
  • Karim Eslami بیش از دویست آیه در قران این مطلب را تایید میکند برادر خیری
  • Karim Eslami مهدی عزیزی اطاعت از قرآن اطاعت از خدا و رسول است اطاعت از بخاری اطاعت از الله نیست اطاعت از پدران پیشین است که قران آن را نفی میکند >>> وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ شَيْئاً وَلاَ يَهْتَدُونَ [البقرة : 170]
  • Mahdy Azizi برادرم فک کنم دبگه جوابت رو گرفته باشی! هر کسی میتونه حکم بده و در صورتی ( ان الحم الا لله ) نقض نمیشود که ان حکم از قران و سنت باشد,پس مانند ان دو نفر عادل هر کسی میتونه حکم بده اما باید ما انزل الله باشد یعنی قران و سنت وگرنه شرک هست.
  • Mahdy Azizi من نگفتم اطیعو بخاری و مسلم کنید گفتم اطیعو الرسول کنید یعنی هر حدیثی از رسول ص هست رو اطاعت کنید! والله المستعان
  • Amatallah Fatima Ibraheemi برادر خیری تهمت وهابی و خوارج هم از اون دسته تهمتهاست که گاهی بر اساس محیطش کمی پیشوند و پسنودش می دهند! مرتد و کافر هم. گاهی دیگر علم می کند!! مثلا فرد یا افرادی فتوا یا حدیثی را رد کنند خیلی راحت ممکن است وصفی مناسب با مزاج ملا یا مراجع تقدیمشان گردد و ملت هم تصور کنند از دین است که با این مصطلحات سرو کله بزنند!! برادر خیری داستان خوارج و نهروان اگر عشق مذهبیت نبود و بدون پیش فرضیات مذهب گرایی مطالعه و بررسی شود بکلی دیدگاه تان عوض می شود! اینکه از قبل تصور می کنید خوارج افرادی مرتد و مجرم و خونخواری بودند که در نهروان مغلوب و کشته شدند موجب شده تصور کنید سبب انحراف و بدی این جماعت این بود که می گفتند باید حکم فقط حکم الله باشد!! این مثل این است که اکنون حاکمی عده ای را به قتل رساند و سپس بگوید آنان را کشتیم چون از مسلمین نبودند و مرتد بودند و سپس بگویند :البته نماز و زکات و قرآن خوانی شون عالی بوده ولی اجر و فایده ای برایشان نداشته چون علیه حاکم برپاخواستند!
  • Amatallah Fatima Ibraheemi داستان جنگ و جدال حکام مسلمین هرگز ربطی به دین و خدا و رسول ندارد و صد البته همانطور که یزید حق نداشته حسین و همراهانش را بکشد علی هم حق نداشته گروهی را به سبب مخالفت با خود بکشد و وصف خوارجشان بدهند!! چون خوارج در اصطلاح مذهبی!یعنی از دین خارج شده درحالیکه خوارج در واقع سیاسی خروج از حکومت وقت است نه دین! یک انسان مسلمان هرگز از دین خدا اخراج نمیشود زیرا دین خدا معرفش خدا و حکمش ثابت است
  • Amatallah Fatima Ibraheemi متاسفانه پرستش اشخاص بعد از وفات رسول موجب آلودگی عقیده ی مسلمین گشته و معیار حق و میزان را بجای اینکه خدا و کتابش قرار دهند اشخاص قرار داده اند و برایش حدیث هم تراشیده اند که:علی هرجا باشد حق با اوست و حق می چرخد هرجور علی بچرخد!!!!
  • Amatallah Fatima Ibraheemi و البته استمرار چرخش حق با علی!! همین ولایت مطلقه ی فقیه ایران است که طنابی به گردن شیعیان خودشان قبل از سنیان گشته!
  • Reza Asgharzadeh خانم ابراهیمی شما که اصلا تاریخ و روایات و احادیث را باور ندارید حق اظهار نظر در تاریخ را ندارید . به فارسی عرض کردم!!!!
  • Amatallah Fatima Ibraheemi دوستان من علیه یاران مخلص رسول الله نیستم اما باید بدانیم استمرار شخصیت پرستی تعبد روایات و احادیث باطلی ست که بوسیله اش اموال مردم به باطل و به نام حق امام!گرفته میشود و یک نفر خودش را جاشین امام معصوم می خوااند و خروج از حکمش خروج از دین معرفی میشود و قتلش امری واجب قلمداد میشود و قاتل سرباز امام زمان وصف می گیرد!!
  • Reza Asgharzadeh سوء استفاد ار امام و پیامبر و دین و خدا همیشه بوده و هست! دلیل نمی شود که اصل را انکار کنیم.
  • Amatallah Fatima Ibraheemi درسته از تاریخ نویسی که بدست شاهان و ابرقدرتها نوشته و تحمیل شده متنفرم اما جواب برادر خیری را دادم که مثال خوارج را در ارتباط با قبول حکم الله آورد!
  • Reza Asgharzadeh خانم دکتر گرامی شما هنوز جواب مرا ندادید که قرآن چگونه استدلال می نماید که کلام الله است. متشکرم .
  • Amatallah Fatima Ibraheemi مطالعه ی قرآن و نیافتن تناقض در آن و کشف آیاتش که در انفس و آفاق پدیدار میشود ثابت میکند نمی تواند سخن یک فرد امی منطقه ی صحرانشین باشد که یتیم و فقیر بوده و الله همراهی ش نموده و همچنین هیچ کتاب دیانتی سابق را هم تدریس نکرده و بر هیچ دینی از دیانات مانند یهود و نصارا هم نبوده
  • Reza Asgharzadeh نه ببخشید منظورم استدلال خود قرآن است از تعریف " کلام الله "!
  • Reza Asgharzadeh خانم ابراهیمی گرامی

    استناد بنده به آیۀ 54 از سورۀ الحج است:

    وَ لِيَعْلَمَ ٱلَّذِينَ أُوتُوا۟ ٱلْعِلْمَ أَنَّهُ ٱلْحَقُّ مِن رَّبِّكَ

    یعنی کلام الله بودن یا حکم الله بودن به سخنی گفته می شود که " حق " باشد . به بیان دیگر هر سخن و حکمی که " حق " باشد سخن و حکم خداست. نه اینکه فقط سخنی و حکمی که خدا در کتابش گفته " حق " است و بقیه ناحق و باطل! پس اطاعت و پیروی از حکم الله یا کلام الله بطور کلی یعنی اطاعت و پیروی از هر سخن یا حکم " حق " می باشد چه در کتاب و کلام الله آمده باشد و چه در کتاب و کلام الانسان!
  • Ali Kh تشکر برادر اسلامی! بن مایه تعلیمات قرآن دوری گزیدن از قشربینی و تک اندیشی است! اگر خداوند حکم میکند و احدی را شریک در تشریع خود نمیکند همانطور نیز رسول اکرم ص را بنابر صراحت آیاتی دارای حکم میداند و نواهی شخص او واجب الاطاعه است:وما اتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا..آیا این آیه حکم رسول نیست و نشان تشریع حساب نمیشود؟ آیا این آیه مصداق بارز فاحکم بینهم رسول بر اتباع نیست!؟
  • Ali Kh خواهر ابراهیمی! علی حق کشتار اصحاب بدعت و تحجر را داشت! سیاست او در ابتدای هر جنگی دوری از جنگ داخلی و برادرکشی بود اما هنگامی که خطابه های فرستادگانش با تیر و شمشیر پاسخ داده شد و کشتار بیگناهان با ابزار عقاید سخیف روبرو گشت صلح و اصلاح میرود و "فتنه"به بار مینشیند و علی حق قتال با هر متجاوزی را دارد: و ان طائفتان من المومنین اقتتلوا فاصلحوا بینهما فان بغت احداهما علی الاخری فقاتلوا التی تبغی حتی تفیئ الی امر الله فان فاءت فاصلحوا بینهما بالعدل و اقسطوا ان الله یحب المقسطین..
  • Qais Nejat ﺁﻗﺎﻱ ﻣﻬﺪﻱ ﺑﻪ اﻃﻴﻌﻮﻝ اﻟﻠﻪ اﺷﺎﺭﻩ ﻣﻴﻜﻨﻴﺪ ﺑﻪ ﻛﺘﺎﺏ ﻗﺮﺁﻥ!!!
    ﻣﻴﺸﻪ ﺑﺮاﻱ ﻣﻦ ﺑﮕﻮﻳﺪ, ﺑﺎ اﻃﻴﻌﻮﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺑﻪ ﭼﻲ ﻛﺘﺎﺑﻲ اﺷﺎﺭﻩ ﻣﻴﻜﻨﻴﺪ????
    اﮔﺮ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺳﻮاﻝ ﺟﻮاﺏ ﺩاﺩﻳﺪ, ﻣﻴﻔﻬﻤﻴﺪ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺑﺨﺎﺭﻱ و ﻣﺴﻠﻢ ﺭا اﻃﻴﻊ ﻣﻴﻜﻨﻴﺪ ﻧﻪ ﺭﺳﻮﻝ!!!!
    ﭼﻮﻥ ﺩﺭ ﻫﻴﭻ ﺟﺎﻱ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﻛﺘﺎﺏ ﺑﺨﺎﺭﻱ و ﻣﺴﻠﻢ اﺷﺎﺭﻩ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﻫﺴﺖ!!!!!
    و ﺩﻳﮕﺮ ﺷﻤﺎ ﭼﺮا ﺧﺪا و ﺭﺳﻮﻝ ﺭا اﺯ ﻫﻢ ﺟﺪا ﻣﻴﻜﻨﻴﺪ????
    ﻳﻚ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻭاﻗﻌﻲ ﺧﺪا و ﺭﺳﻮﻟﺶ ﺭا ﺟﺪا اﺯ ﻫﻢ ﻧﻤﻴﺪاﻧﺪ!!! ﻭﻟﻲ ﺷﻤﺎ ﺣﺪﻳﺚ اﻟﻠﻪ ﺭا ﺑﺎ ﺣﺪﻳﺚ اﻟﺮﺳﻮﻝ ﺟﺪا اﺯ ﻫﻢ ﻣﻴﺪاﻧﻴﺪ و اﻳﻦ ﺷﺮﻙ ﻫﺴﺖ!!!!
  • Mahdy Azizi قیس جان استدلالت بچگانه هست ! حالا یک سوال: خدا گفته( اطبعو الله ) من میگم خدا کو تا ازش اطاعت کنم هااااا؟ من نمیبینمش تا ازش اطاعت کنم! امر اگر بگی الله که نیست ازش اطاعت کنی کتابش که هست منم با همین روش جواب تو رو میدم! منم میگوبم رسول ص که نیست سنتش که هست پس استدلالت مع الفارق هست.
  • Qais Nejat ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﺜﻞ ﺟﻨﺎﺏ ﺁﻗﺎﻱ ﻣﻬﺪﻱ ﺣﺴﺎﺏ ﺧﺪا و ﺭﺳﻮﻝ ﺭا ﺟﺪا ﻣﻴﺪاﻧﻨﺪ و ﻣﻴﮕﻮﻳﻨﺪ (اﻃﻴﻌﻮﻝ اﻟﻠﻪ ﻳﻌﻨﻲ ﻗﺮﺁﻥ و اﻃﻴﻌﻮﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﻳﻌﻨﻲ ﺟﺪا اﺯ ﻗﺮﺁﻥ و ﺑﻌﺪ اﺷﺎﺭﻩ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﻛﺘﻮﺏ ﺑﺨﺎﺭﻱ و ﻣﺴﻠﻢ) ﺭا ﺑﺒﻴﻨﻴﺪ ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﺑﺮاﻱ اﻳﻦ ﻃﻮﺭ اﻓﺮاﺩ ﭼﻲ ﻣﻴﮕﻮﻳﺪ!!!!

    ﻧﺴﺎ 150 و 151:
    150- كسانی كه منكر خدا و پيغمبرانش ميشوند و ميخواهند حساب خدا و پيغمبرانش را از هم جدا كنند ميگويند
    ما به بعضی ايمان داريم و بعضی را قبول نداريم و ميخواهند راهی بين اين دو انتخاب كنند.
    151- آنها حقيقتا كافر هستند و ما برای كافران عذاب خواركننده‌ای آماده كرده‌ايم.
  • Qais Nejat ﻣﻬﺪﻱ ﺟﻮﻭﻭﻧﻢ ﺧﺪا ﻛﻮ ﻛﻪ اﺯﺵ اﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻲ?? ﻫﺎ???
    ﻣﮕﻪ ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺭﺳﻮﻟﺶ ﭘﻴﺎﻣﺶ ﺭا ﻧﺪاﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺟﻨﺎﺏ ﻋﺎﻟﻲ ﺑﺮﺳﺎﻧﻪ????ﭼﻲ ﺑﻮﺩ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺭﺳﻮﻝ? ﻗﺮﺁﻥ ﻳﺎ ﻛﺘﺎﺏ ﺑﺨﺎﺭﻱ?
  • Mahdy Azizi تناقص دوستان قرانیون: ببینید که چطور به خدا نسبت تکرار و جهل میدن! پناه بر خدا! اگر اطیعو الرسول همان کتاب الله هست پس چرا خدا به همان اطیعوالله اکتفا نکرد هااا ! اگر هر دو یکی هستن پس چرا لفظ ها با هم فرق دارند هااا ! بترسین از خدا که نسبت تکرار میدین به خدا
  • Mahdy Azizi قیس خدا گفته اطیعوالله ولی من الله ی را نمیبینم!
  • Mahdy Azizi نگفته قران گفته الله !
  • Qais Nejat اﺧﻪ ﺑﺪﺑﺨﺖ و ﺑﻴﭽﺎﺭﻩ اﻳﻦ ﺭﺳﻮﻉ ﻛﻪ ﺗﻮ اﺯ اﻭ اﻃﻴﻌﻮﻝ ﻣﻴﻜﻨﻲ ﺑﻪ اﻭﻥ ﻛﺘﺎﺑﻲ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺑﻪ اﻭ ﻧﺜﺒﺖ ﻣﻴﺪﻫﻲ ﺧﻮﺩﺵ ﻫﻢ ﺩﻳﺪﻩ? ﻳﺎ ﻣﻴﺸﻨﺎﺳﻪ????? ﺑﺪ ﺑﺨﺖ ﺑﻴﭽﺎﺭﻩ و ﻓﺮﻳﺒﺨﻮﺭﺩﻩ اﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺑﺨﺎﺭﻱ و ﻣﺴﻠﻢ ﺭا ﺣﺘﺎ ﺧﻮﺩ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻋﻤﺮ ﻣﺒﺎﺭﻛﺶ ﺗﺎ ﺑﺤﺎﻝ ﻧﺪﻳﺪﻩ!!!!! ﺭﺳﻮﻝ اﮔﺮ ﺧﺒﺮ ﺑﺸﻪ ﻛﻪ ﺗﻮﻱ ﺑﺪﺑﺨﺖ , ﺑﻴﭽﺎﺭﻩ و ﻓﺮﻳﺐ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﻗﺮﺁﻥ اﺯ ﻛﺘﺎﺏ ﺑﺨﺎﺭﻱ اﻃﺎﻋﺖ ﻣﻴﻜﻨﻲ , ﻓﻮﺭﻥ اﺯ ﺧﻮﺩﺵ ﺩﻓﺎﻉ ﺧﻮاﻫﺪ ﻛﺮﺩ و ﺑﻪ ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﺧﻮاﻫﺪ ﮔﻔﺖ: اﻱ ﺧﺪا اﻳﻦ ﻫﻤﺶ ﺩﺭﻭﻍ ﻫﺴﺖ ﻣﻦ ﻫﺮﮔﺲ ﺑﻪ ﺟﻨﺎﺏ ﻣﻬﺪﻱ ﻧﮕﻔﺘﻢ ﻛﻪ اﺯ ﺑﺨﺎﺭﻱ و ﻣﺴﻠﻢ اﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻨﺪ"
    اﻳﻨﺠﺎ ﻫﻤﻴﻨﻂﻮﺭ ﺑﺎ ﺗﻮ ﻣﺤﻤﺪ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺧﻮاﻫﺪ ﻛﺮﺩ.....ﺑﻴﭽﺎﺭﻩ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻓﻘﻄ ﻛﻼﻡ ﺧﺪا ﺭا ﺩاﺩ و ﺑﺲ.
  • Mahdy Azizi دوستان قرانیون ادعای قران رو میکنن و هیچ رنگ و بویی از قرآن نبردن! بهتون تبریک میگم به خاطر توهینهایی که بهم میگین! شما در ان حد نیستین که بنده جواب توهینهاتون رو بدم چون به نظر من حالی نیستین وگرنه بر اساس قران من میتونم مقابله به مثل جواب تک تک توهینهات رو بدم! میدمت به دست خدا قیس جان! موفق باشی.والله المستعان
  • Qais Nejat ﭼﻘﺪﺭ ﺁﺩﻡ ﻧﺎﺩاﻥ و ﺑﻲ ﺷﻌﻮﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﺑﮕﻮﻳﺪ ﻛﻪ ﺧﺪا ﻛﺠﺎﺳﺖ ﻛﻪ اﻃﻴﻊ ﻛﻨﻢ?
    ﺑﺪ ﺑﺨﺖ و ﺑﻴﭽﺎﺭﻩ و ﻓﺮﻳﺐ ﺧﻮﺭﺩﻩ, اﻳﻦ ﻫﻢ ﺷﺪ ﺳﻮاﻝ ﻛﻪ ﻛﺮﺩﻱ???? ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﭘﻴﺎﻣﺶ ﺭا ﺩاﺩ ﺑﻪ ﻣﺤﻤﺪ و ﻭﻇﻴﻔﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻫﻢ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﭘﻴﺎﻡ اﻟﻬﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ اﻭﻥ ﻫﻢ ﻗﺮاﻥ ﻫﺴﺖ ﻧﻪ ﺣﺪﻳﺚ ﺑﺨﺎﺭﻱ و ﻣﺴﻠﻢ
  • Qais Nejat ﺗﻮ ﻛﻲ ﻫﺴﺘﻲ ﻛﻪ ﺑﺮاﻳﺖ ﺗﻮﻫﻴﻦ ﻛﻨﻢ???? ﺑﺪﺑﺨﺖ, ﺑﻴﭽﺎﺭﻩ و ﻓﺮﻳﺒﺨﻮﺭﺩﻩ ﺗﻮﻫﻴﻦ ﻫﺴﺖ?
  • Qais Nejat ﺗﻮ ﺟﻮاﺏ ﻣﻨﻮ ﻧﺪﻩ ﺟﻮاﺏ ﺧﺪا ﺭا ﺑﺪﻩ.....ﻣﻦ اﺯﺕ ﺳﻮاﻝ ﻛﺮﺩﻡ ﻛﻪ ﭼﺮا ﺣﺴﺎﺏ ﺧﺪا و ﺭﺳﻮﻝ ﺭا ﺟﺪا ﻣﻴﺪاﻧﻲ?
  • Qais Nejat ﺳﻮﺭﻩ ﻧﺴﺎ 150 و 151
  • Qais Nejat ﺑﻔﺮﻣﺎ ﭼﺮا ﻣﻴﮕﻮﻳﻲ ﺳﺨﻦ ﺧﺪا و ﺳﺨﻦ ﺭﺳﻮﻝ???? ﺑﻌﺪ اﺷﺎﺭﻩ ﻣﻴﻜﻨﻲ ﺑﻪ 2 ﺗﺎ ﻛﺘﺎﺏ!!!!
  • Mahdy Azizi تبریک میگم دوستان قرانیون! شما پیرو قران نباشین کسی دیگر نیست
  • Qais Nejat ﻣﻦ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻫﺴﺘﻢ و ﻓﻘﻄ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺧﺪا ﻫﺴﺘﻢ ﺩﻗﻴﻘﻦ ﻣﺜﻞ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ.....ﻭﻟﻲ ﻭاﻱ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺗﻮ ﻛﻪ اﻧﺴﺎﻧﻬﺎﻱ ﻣﺜﻞ ﺧﻮﺩﺕ ﺭا اﺭﺑﺎﺏ ﮔﺮﻓﺘﻲ ﻣﺜﻞ ﺑﺨﺎﺭﻱ و ﻣﺴﻠﻢ و ﻣﻔﺘﻲ ﺯاﺩﻩ ﻫﺎ و ﻏﻴﺮﻩ.....
  • Qais Nejat ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺑﻬﺬﺟﺰ ﺧﺪا اﺯ اﺣﺪﻱ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻧﻤﻴﻜﺮﺩ و اﻭﻟﻴﻦ ﻧﻔﺮﻱ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻄ ﻗﺮﺁﻥ ﻫﺪاﻳﺖ ﺷﺪ.
  • Qais Nejat ﭘﻴﻐﻤﺒﺮﻱ ﻣﮕﺲ ﺧﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﺗﻮ ﻣﻲ اﻃﺎﻋﺘﻲ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻣﻦ ﻧﻴﺴﺖ. ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻣﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮﻱ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﺮاﻳﻢ ﺧﺪا ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻛﺮﺩﻩ ﻧﻪ ﺑﺨﺎﺭﻱ و ﻳﺎ ﻣﺴﻠﻢ
  • Qais Nejat ﭘﻴﻐﻤﺒﺮي ﻛﻪ ﺑﺨﺎﺭﻱ و ﻣﺴﻠﻢ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻛﺮﺩﻩ, ﻛﺎﻓﺮ ﻣﺸﻜﺮﻙ و ﻗﺎﺗﻞ ﻫﺴﺖ!!!
  • Qais Nejat ﺷﻤﺎ ﺑﺮﻭﻳﺪ اﺣﺎﺩﻳﺚ و ﺳﻴﺮﺕ اﻟﻨﺒﻲ ﺭا ﺑﺨﻮاﻧﻴﺪ, ﺑﻌﺪ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺧﻮاﻫﻴﺪ ﺷﺪ!!
  • Qais Nejat ﻣﻦ اﺯ ﺳﻴﺮﺕ اﻟﻨﺒﻲ ﺑﺮاﻱ ﺷﻤﺎ ﺟﻨﺎﻳﺎﺕ و ﻗﺘﻞ ﻫﺎ و ﺩﺳﺘﻮﺭاﺕ ﺑﻪ ﻗﺘﻞ ﻫﺎﻱ ﻛﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺩاﺩﻩ ﺭا ﻣﻴﺂﻭﺭﻡ و ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﻗﺮاﻥ ﺁﻥ ﺭا ﺑﺴﻨﺠﻴﺪ و ﺑﺒﻴﻨﻴﺪ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺧﺪا ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻣﻴﻜﻨﺪ????
  • Karim Eslami ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ [النحل : 125]
  • Karim Eslami برادر قیس با اینکه برادر مهدی همواره روش توهین و تحقیر در کلامشان هست و همواره خودشان را پیروز میدانند و من به او انتقاد دارم اما این نباید باعث شود که ما نیز از حدود خدا تجاوز کنیم و وارد حریمی شویم که حریم تقواست
  • Karim Eslami ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ [النحل : 125]
  • Karim Eslami فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ [آل عمران : 159]
  • Karim Eslami آقای اصغر زاده دلیلی که قرآن می آورد بسیار ساده است که کلام خداست و سخن بشر نیست که در آن تضاد و تناقضی نیست و چنانچه شما بتوانید فقط یک تضاد از قرآن بدهید میتوانید این دلیل را باطل نمایید
  • Karim Eslami آقای اصغر زاده دلیلی که قرآن برای اثبات خودش که کلام خداست و کلام بشر نیست بسیار ساده است که تضاد و تناقضی در کلام قرآن نیست چنانچه شما یا هر فرد دیگری فقط یک تضاد از قران بیان کنید این دلیل را باطل میکنید برای فهم این موضوع به تناقضات در کتابهای حدیث رجوع کنید
  • Karim Eslami أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفاً كَثِيراً [النساء : 82]
  • Karim Eslami دکتر فاطمه اساسآ تاریخ داستان تاریخ نگار است که هر گونه که بخواهد می نگارد و مانند احادیث اعتباری ندارد چه بسا شاهان ستمگری که با نوشته های کاتبان مزد بگیرشان جنایت را بنام عدالت برای خود نوشتند و ما امروز انها را بنام تاریخ می خوانیم
  • Karim Eslami برای من داستانهای قرآن از تاریخ آفرینش و احوال پادشاهان و رسولان و اقوام قابل استناد است و بقیه تحریف شده هستند داستان خوارج وعلی و عمر و ابوبکر و عثمان هم بدور از این تحریفات نیست
  • Mahdy Azizi با سلام اقای اسلامی بنده چیه توهینی کردم؟لطفا روشن بفرمایید؟
  • Amatallah Fatima Ibraheemi خان داداش کریم حالا بیا و خودت درستش کن!
  • Mahdy Azizi الحمدلله توهینی نکردم که سندی داشته باشین! حالا بنده کوتاه میام و سند نمیخوام فقط بگین اون دفعه گفتی....؟منتظرم وگرنه تهمت زدین؟
  • Mahdy Azizi خواهر لطفا جواب بدین؟من توهینهای زیادی از تو دیدم چندتاش رو یادم میاد میتونم نقل کنم؟
  • Karim Eslami مهدی جان بهتر است به نوشته های خودت سری بزنی و حد اقل آنها را بخوانی
  • Mahdy Azizi بهتره نوشته هام رو برام بیاری؟ شما توهینهای دوستانت رو نمیبینی!
  • Mahdy Azizi لطفا توهینام رو بیار و حرفت رو اثبات کن؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر